Francine uit Berlaar wint e-bike dankzij Maand van de Markt
Feestelijke afsluiter op woensdagmarkt onderstreept het belang van markten als lokale motor én ontmoetingsplek
Op de woensdagmarkt in Berlaar werd vandaag de hoofdprijs van de jaarlijkse Maand van de Markt-campagne uitgereikt. Francine Rijnders (64) uit Berlaar ging naar huis met een gloednieuwe NORTA e-bike. De uitreiking vormde het feestelijke sluitstuk van een campagne die dit jaar 89.000 deelnemers wist te verzamelen op 68 markten in 48 Antwerpse gemeenten. Een recordaantal, dat opnieuw het belang van levendige markten in de kijker zet.
Markten: een anker in de buurt
De Maand van de Markt is een initiatief van de vijf Vlaamse provincies, met steun van de Vlaamse overheid. De campagne wil markten in de kijker zetten als dé plek bij uitstek om lokaal te kopen én mensen te ontmoeten.
De campagne in de provincie Antwerpen leverde niet alleen een recorddeelname op, maar ook een schat aan waardevolle informatie. Via de wedstrijdformulieren verzamelde de provincie op een laagdrempelige manier anonieme gegevens over wie de markten bezoekt, hoe bezoekers zich verplaatsen en wat hen naar de markt trekt. We bundelden die inzichten in een op maat gemaakt rapport, dat elke deelnemende gemeente ontvangt.
Cijfers die spreken
De campagne leverde ook een schat aan gegevens op die het profiel van de marktbezoeker scherpstellen:
- 66% van de deelnemers is vrouw, 38% ouder dan 65 jaar
- Populairste tijdstip: tussen 9.30 en 10.30 uur
- 44% bezoekt de markt alleen
- 78% blijft tussen 30 minuten en 1 uur
- 36% combineert hun bezoek met een winkelen of horeca. Van hen kiest 66% voor een gezellige koffie of lunch.
Opvallend: kleinere markten trekken vooral bezoekers uit de eigen gemeente, die zich vaker te voet of met de fiets verplaatsen. Grotere markten hebben een breder bereik, maar trekken meer autoverkeer aan.

Een warme, vertrouwde plek: Francine wint dankzij haar bezoek
Francine Rijnders was één van de 89.000 deelnemers aan de campagne. Zij wint de hoofprijs, een stijlvolle e-bike van Belgische makelij.
“Ik was ontzettend verrast toen ik hoorde dat ik de hoofdprijs had gewonnen, een prachtige elektrische fiets! Toevallig was ik net van plan om er een te kopen, dus het nieuws kon niet beter komen. Als 64-jarige oma van vijf kleinkinderen blijf ik graag actief. De markt in Berlaar is voor mij en mijn man een vaste waarde. Hij gaat er wekelijks naartoe voor boodschappen voor zijn moeder, en ik ga meestal een tweetal keer per maand mee. We vinden er altijd verse producten zoals groenten, fruit, kip en vis, en het is ook gewoon een fijne plek om met bekenden een praatje te slaan. De markt leeft echt in onze gemeente. Het is een warme, sociale plek waar je je meteen thuis voelt. Dankzij Maand van de Markt zal ik er voortaan met nóg meer plezier naartoe fietsen!”
Ook Wim Soons, schepen van Lokale Economie in Berlaar, deelt dat enthousiasme:
“De markt is het ideale moment om belangrijke inkopen te doen bij onze lokale handelaars. Maar voor veel mensen is het meer dan dat: het is ook een ontmoetingsplek waar ze een praatje maken met marktkramers of medebezoekers. Onze woensdagmarkt is daarom een initiatief dat we als lokaal bestuur erg koesteren. Met acties als 'Maand van de Markt' zetten we de markt dan ook graag in de kijker. Dat de hoofdwinnaar uit Berlaar een trouwe marktbezoeker is, doet ons dan ook bijzonder veel plezier "