#mooisteprovincie 2025

De provincie Antwerpen is een heerlijke plek om te wonen, werken, leren en ontspannen. In de recreatiedomeinen geniet je van een dagje uit, op de markten komen mensen bij elkaar en de POM Antwerpen is de hotspot voor innovatieve bedrijven.

“Maar wie maakt van de provincie zo’n prachtige plek?”, vraagt reporter Anke Goergen zich af. In de acht afleveringen van #mooisteprovincie zoekt ze de mensen op die met lef, visie en vakkennis de provincie Antwerpen vooruit stuwen.

Aflevering 1: De Lilse Bergen, perfect voor een dagje uit of een rustgevende vakantie

De Lilse Bergen is meer dan strand en water. Je kan er avontuurlijk overnachten in tipi’s , luxueus luieren in een glampingtent of een vrije  val maken van 9 meter in het nieuwe klimpark. Bovendien verwelkomt De Lilse bergen veel fietsers die de 200 km lange Kempenroute trotseren. Daarom is er een fietspunt om je tweewieler te herstellen, je banden op te pompen of een energiereep uit de automaat te kopen. 

Anke gaat op verkenning in de Lilse Bergen: 

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Aflevering 2: PTS Boom: droomplaats voor technisch talent

De autosector in Vlaanderen staat voor grote uitdagingen. Elektrificatie is de toekomst. De sector snakt dan ook naar technisch talent. En dat hebben ze bij PTS Boom goed begrepen. 

 De provinciale school investeerde in een autogarage en een labo waar de leerlingen Voertuig- en Autotechnieken schakelingen en tests uitvoeren. En vanaf het vijfde jaar gaan de leerlingen op stage in garages in de buurt. Daar maken ze kennis met de nieuwste technologieën en ervaren ze uit eerste hand wat een job in de autosector inhoudt.

 Anke ging met gedeputeerde Luk Lemmens op bezoek in PTS Boom:

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Aflevering 3: De provincie adviseert lokale besturen over hun wekelijkse markt

Markten zijn cruciaal om het lokaal ondernemerschap te stimuleren en de sociale cohesie in onze steden en gemeenten te versterken. Daar wil de provincie op inzetten. De Dienst Detailhandel verzamelt informatie rond de bezoekers van de markt: Hoeveel mensen komen er? Hoeveel geven zij uit? Hoe komen zij naar die markt? Met die data kunnen lokale besturen op hun beurt een gericht beleid voeren om meer bezoekers naar hun markten te trekken. 54 lokale besturen deden al beroep op de detailhandelscoach van de provincie. Deze helpt hen o.a. om hun markt in te richten en er de meest optimale locatie voor te kiezen. Kortom: om er een echt succesverhaal van te maken.

Anke bezocht samen met gedeputeerde Jinnih Beels de markt in Westerlo:

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.