Straat in het Vizier
Conceptstraten
Alle betrokkenen (handelaars, eigenaars, bewoners, ontwikkelaars,
lokale overheid, provinciebestuur, middenveldorganisaties, externe
experts,…) staken in Straat in het vizier de koppen bij elkaar om
samen op zoek te gaan naar een nieuwe en unieke identiteit voor de
straat, rekening houdend met de couleur locale.
Samen
stippelden ze een parcours met acties uit om die identiteit uit te
dragen. De kracht van dit project lag in de samenwerking. Alle
betrokkenen gingen samen op zoek naar antwoorden op vragen als: welke
winkels en andere functies heeft de straat nodig? Wat maakt deze
straat uniek? Hoe vermarkten we die nieuwe identiteit en welke acties
kunnen voor extra beleving zorgen?
De geselecteerde conceptstraten:
- Geel: Nieuwstraat
- Heist-op-den-Berg: Bergstraat
- Herentals: Zandstraat
- Hoogstraten: Vrijheid
- Mol: Winkelas Statiestraat-Laar

Lerend netwerk
Het project startte in september 2018 en liep tot oktober 2020. In
die tijd kwamen de partners vaak samen om ideeën, tips, ervaringen en
acties uit te wisselen. Voor de provincie Antwerpen is Straat in het
vizier een voorbeeldtraject, waarmee ze later ook andere steden en
gemeenten kan begeleiden, die op zoek zijn naar een nieuw verhaal voor
hun winkelstraten.
Met dit soort projecten maakt de
provincie haar rol als streekmotor helemaal waar. Bovendien is dit nog
maar eens het bewijs dat Europa geen ver-van-mijn-bed-show is, maar
ook voor de ontwikkeling van de Kempen een belangrijke partner
is.

Het project Straat in het vizier werd voor € 490.000 gesubsidieerd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De provincie Antwerpen paste € 328.000 bij. De lokale besturen van Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Mol en Hoogstraten investeerden elk om en bij € 80.000 in het project (samen € 407.000).