De EU in de provincie Antwerpen: Jint vzw

30.08.2022

Naast het Europa Direct netwerk, zijn er nog heel wat andere Europese netwerken in België en de andere Europese lidstaten. Zij zijn het aanspreekpunt van de Europese Unie voor specifieke thema's. In de rubriek 'De EU in de provincie Antwerpen' stellen we andere netwerken aan je voor én vertellen we waarvoor je bij hen terecht kan. Vandaag vertelt Laure Lambert ons wat meer over JINT vzw.

Laure Lambert

Wie ben jij?

Ik ben Laure Lambert, stafmedewerker jongereninformatie en DiscoverEU bij JINT vzw.

Voor welke organisatie werk je?

Ik werk voor JINT vzw, het Nationaal Agentschap dat instaat voor de uitvoering van de Europese subsidieprogramma’s “Erasmus+ Jeugd” en “European Solidarity Corps” in Vlaanderen. Daarnaast zijn we ook verantwoordelijk voor de uitvoering van het Belgische subsidieprogramma “Bel’J”.

Wat doet jouw organisatie?

JINT vzw stimuleert en ondersteunt de internationale uitwisseling en samenwerking van jongeren en jeugdorganisaties. We coördineren de Europese subsidieprogramma’s “Erasmus+ Jeugd” en “European Solidarity Corps” in Vlaanderen. JINT informeert jongeren en jeugdwerkers over de mogelijkheden binnen deze programma’s. We begeleiden organisaties bij het indienen van een subsidieaanvraag en ondersteunen hen via vorming en ervaringsuitwisseling. Op die manier willen we zo veel mogelijk jongeren de kans bieden om een prachtige ervaring in het buitenland op te doen en zich zo persoonlijk te ontwikkelen in een niet-formele context.

Met ons jongerenplatform “Go Strange” informeren we iedereen tussen 12 en 30 jaar die meer wil weten over de mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. We geven informatie over groepsuitwisselingen, inleefreizen, stage, studeren, een taal leren, vrijwilligerswerk en werken in het buitenland. Dit zowel op onze website als via live of online infosessies. Op 29 oktober 2022 organiseren we bijvoorbeeld het Go Strange evenement met alle mogelijke informatie over buitenlandplannen.

Waarvoor kunnen de inwoners van onze provincie bij jouw organisatie terecht?

Werk je bij een jeugdorganisatie en ben je op zoek naar ondersteuning om bijvoorbeeld een groepsuitwisseling te organiseren met jouw jongeren? Dan kan je bij ons aankloppen voor subsidies. De mogelijkheden binnen “Erasmus+ Jeugd” bieden jongeren uit jouw organisatie de kans om voor een kortere of langere periode naar het buitenland te trekken. We organiseren geregeld info- en vormingsdagen voor jeugdwerkers waar we je wegwijs maken in het subsidieprogramma.

Ben je tussen de 12 en 30 jaar en wil je graag je horizon verruimen door op eigen houtje naar het buitenland te gaan? Wij geven je alle nodige informatie over de Europese subsidieprogramma’s die jou ondersteunen in je buitenlandavontuur. Zo kan je via het European Solidarity Corps voor een korte of langere periode vrijwilligerswerk doen in Europa of via DiscoverEU met de trein door het continent reizen.

Weet je niet goed waar te beginnen of doe je graag eerst wat inspiratie op? Met Go Strange bundelen we alle informatie over mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. Je kan op onze website jouw ideale opties bekijken via de groene zoekbalk of onze helpdesk contacteren als je specifieke vragen hebt. We organiseren geregeld ook infosessies waar we live informatie geven en klaar staan om alle vragen te beantwoorden over jouw aankomend buitenlandavontuur.

Meer weten over JINT vzw?

-       Volg JINT vzw op Facebook: https://www.facebook.com/JINTvzw

-       Volg GO STRANGE op Instagram: https://www.instagram.com/go_strange/?hl=en

EU in de provincie Antwerpen - JINT