Wat vond Arne van zijn stage bij Europa Direct?

09.04.2021

In februari deed Arne Verscheure stage bij Europa Direct. Arne is 20 jaar en volgt de master Europese studies aan de Universiteit Gent. Hij woont in Kortrijk en zit op kot in Gent. Traditiegetrouw blikken we in een interview terug op zijn stage.

Waarom koos je voor Europa Direct als stageplaats?

Omdat het mij interessant leek en super gevarieerd. Ik weet nog altijd niet wat ik wil doen als ik afgestudeerd ben. Ik dacht dat ik dan na deze stage, omdat ze zo gevarieerd is, wel zou weten of ik dit wil doen of niet. Nu weet ik het eigenlijk nog altijd niet, maar zo ben ik er dus opgekomen.

Waar heb je onze stageplek gevonden?

Ik denk via jullie website. Eerst had ik via websites van stages gekeken en gezocht op 'stage EU'. Ik had ook bij andere Europa Directs nagevraagd, in West-Vlaanderen hier in de buurt. En jullie hebben meteen geantwoord want bij jullie stond de vacature ook open op de website. Toevallig ben ik de dag dat het op de website kwam, beginnen zoeken. Ik heb ook de ervaringen van de andere stagiairs gelezen op de website.

Kende je Europa Direct al?

Ik had er wel een notie van dat het bestond, maar wist niet wat jullie concreet deden.

Wat heb je geleerd tijdens deze stage?

Ik heb veel dingen geleerd hoor (lacht). Maar één van de belangrijkste dingen is complexe, academische taal omzetten naar taal die iedereen verstaat. Dat was vaak het moeilijkste, maar nu kan ik dat wel beter. En nu ben ik dat gewoon, en moet ik weer een masterproef schrijven (lacht).

Dat is wel echt belangrijk, want je bent dan afgestudeerd als academicus maar dan sta je soms zo ver van de maatschappij en dat is misschien ook niet de bedoeling.

Welke taken vond je het fijnst om te doen?

Oei, ik vond veel fijn hoor (lacht). Lesgeven en zo. Ik ben op zich niet de persoon die graag voor groepen spreekt, maar uiteindelijk vond ik dat  wel leuk om te doen omdat dat iets is dat ik eigenlijk nooit doe. Het is een onderwerp dat ik interessant vind en waar ik veel over weet dus dan ben je zelfverzekerder en kan je gemakkelijk op vragen antwoorden. Maar ook dat Europahuis in Thinglink maken en zo vond ik leuk. Eigenlijk gewoon de variatie op zich.

Wat vond je het moeilijkst of minder leuk?

Moeilijk, maar dat ligt ook wel aan de situatie met het thuiswerken, is dat ik soms niet zo goed wist wat ik moest doen en dan moest ik dat even opzoeken. Maar dat ligt ook wel wat aan mij, dat ik beter een planning moest maken van wat ik allemaal moet doen. Dat vond ik dus het moeilijkste, maar dat ligt niet aan de stage op zich maar meer aan de huidige situatie met corona.

Sociale media ligt mij minder, dat is niet mijn sterkste punt. Uiteindelijk is dat wel interessant, maar het ligt me gewoon minder.

Wat vond je het hoogtepunt van je stage?

Dat is moeilijk om te kiezen, daar heb ik niet echt bij stilgestaan. Om er 1 ding uit te pikken, dat is wel moeilijk.

Hoe ga je deze ervaring in de toekomst nog kunnen gebruiken?

Dingen zoals lesgeven en met sociale media werken. Als ik een job in die richting ga doen - want zoals ik daarnet zei, weet ik nog altijd niet wat ik wil doen - dan ga ik al een iets beter idee hebben dan daarvoor hoe ik dat moet doen omdat ik dit al een maand gedaan heb. Zeker ook het omzetten naar begrijpelijke taal. Want het frustreert mij soms dat mensen zo weinig weten over de EU en dan is het wel belangrijk om dat goed om te zetten. Ik heb wel vakantiejobs gedaan maar daar krijg je echt te horen 'je moet dat doen' en nu wist je wel wat je op het einde moet hebben, maar hoe je het doet, kan je zelf bepalen. Dus dat is wel goed. Zo leer je zelf plannen.

Zou je een stage bij Europa Direct aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?

Uiteraard. De eerste dag had ik meteen het gevoel dat jullie weten hoe stages in elkaar zitten omdat jullie daar ervaring mee hebben. Bij anderen van mijn richting hadden ze nog nooit stagiairs gehad en dan zit je soms met je vingers te draaien of gewoon kopietjes te maken. Je wordt ook gezien als een volwaardig lid van het team, of dat gevoel had ik toch. Dat vond ik ook wel super. Op voorhand denk je soms dat je bij een stage als minderwaardig wordt beschouwd, dus dat was echt wel positief.

Je hebt stage gelopen tijdens de coronaperiode, niet zo evident. Wat vond je hiervan? Had dit veel impact op je stage?

Sowieso had het impact, met alle activiteiten van Pop up Europa in Mol die niet doorgingen. Maar ik kreeg een computer dus ik kon wel functioneren. Voor hoe de situatie was, vond ik dat het echt wel meeviel. Ik had het gevoel dat ik kon doen wat ik moest doen en jullie deden dat ook wel goed. En zeker die eerste dag naar het Provinciehuis om iedereen een keer te zien was wel leuk.

Hoe ziet een gemiddelde dag als stagiair bij ED eruit?

Om vijf uur opstaan om de trein om zes uur te halen (lacht). Er zijn twee soorten dagen: dagen dat ik voor Pop up Europa naar Mol moest en dagen dat ik thuis moest werken. Voor Mol moest ik vroeg opstaan, maar als je in de provincie Antwerpen woont of op kot zit, dan is dat natuurlijk al minder ver maar dan moet je nog altijd wel wat reizen. Je gaat dan naar activiteiten en afhankelijk van hoe laat je terug bent, doe je nog iets aan de computer. Andere dagen was het wel heel de dag dingen op de computer doen thuis. Er is ook wel veel vrijheid rond hoelang je werkt en wanneer je pauze neemt.

Wil jij ook stage doen bij Europa Direct? Voor het najaar van 2021 zijn we nog op zoek naar een stagiair(e). Ontdek hier de vacature.