Gert vertelt over zijn stage

24.05.2019

De afgelopen drie maanden deed Gert Dewyspelaere stage op de dienst Europa. Gert volgt de master strategische communicatie aan de Universiteit Antwerpen. Nu hij aan zijn laatste dagen bezig is, leggen we hem graag op de rooster over zijn stage. Ontdek er in dit artikel alles over.

Gert

Waarom koos je Europa Direct als stageplaats?

Ik wilde graag een stage die op de ene of andere manier binnen een internationale context geplaatst kon worden. Daarnaast sprak ook de variatie in de stage mij wel aan.  Het hoofddoel van de stage was uiteraard om bij te leren en een praktische kijk te krijgen op strategische communicatie, dus om echt communicatietaken te doen. Toch wilde ik ook graag eens proeven van event management.

Tijdens mijn eerste stagegesprek vernam ik daarnaast dat ik les zou geven over Europa aan leerlingen van de derde graad van de lagere school en dit leek me ook wel een leuke uitdaging. Ook het feit dat ik niet de hele tijd enkel achter een bureau zou zitten, was één van de beslissende factoren.

Ik wist op zich niet heel veel over Europa voor ik startte maar had wel heel veel zin om er meer over te weten te komen. Nu vind ik de kennis die ik heb opgedaan wel echt een meerwaarde.

Hoe hoorde je over deze stageplek?

Ik las de vacature voor het eerst op het online platform van de universiteit, maar daarna zag ik de vacature ook voorbijkomen op LinkedIn. Ik besloot snel om een mailtje te sturen.

Wat heb je geleerd tijdens deze stage?

Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is leren plannen. Dit lukt me nog niet volledig maar het gaat nu wel de goede richting uit.  Daarnaast heb ik geleerd om verschillende communicatiestijlen te gebruiken en altijd te communiceren met het kanaal en de doelgroep in het achterhoofd.

Verder ben ik ook meer te weten gekomen over hoe een evenement wordt georganiseerd van begin tot het einde en hoe je evenementen naar buiten brengt via communicatie. Als laatste heb ik ook geleerd dat niet alle ideeën die je hebt in praktijk ook mogelijk zijn, zeker niet binnen een grote organisatie als een provinciale overheid.

Welke taken vond je het fijnst om te doen?

Ik vond de grafische dingen wel leuk: het maken van Facebook banners, flyers, ... Daarnaast vond ik het lesgeven in de Europaweken ook heel tof omdat dit een leuk intermezzo was tussen het kantoorwerk door. Ook de voorbereidende vergaderingen met de gemeentes voor Pop Up Europa vond ik heel interessant. Er ontstonden in die gesprekken altijd hele grote ideeën. Die ideeën bleken niet altijd haalbaar maar uiteindelijk kwamen daar dan wel realistische, leuke dingen uit voort waarmee we aan de slag konden.  Daarnaast vond ik het bezoek aan de opendeurdag met inwoners uit Malle in het kader van Pop Up Europa Malle heel tof: zowel de voorbereiding als de dag zelf.

Wat vond je het moeilijkst of minder leuk?

Persberichten schrijven, omdat ik hier vaak veel tijd aan verloor omdat ik nogal een perfectionist ben. Dan wil ik blijven schrijven tot het perfecte zinnen zijn. Telefoneren vind ik ook niet leuk. Ik heb nu wel geleerd dat dit heel effectief kan zijn om dingen te bereiken. Ik doe het nog steeds niet graag, maar neem dit zeker mee uit mijn stage dat dit wel zinvol kan zijn in sommige situaties.

Wat vond je het hoogtepunt van je stage?

Aan het einde van mijn stageperiode had ik de mogelijkheid om via mijn stage deel te nemen aan een Europese jongerendialoog in Sibiu, Roemenië waar op dat moment ook de Europese Top plaatsvond. Hier heb ik met een 300tal andere jongeren uit Europa nagedacht en gediscussieerd over de toekomst van Europa. Ik heb hier ontzettend veel interessante mensen leren kennen en ondanks dat het niet officieel bij mijn stage hoorde, denk ik dat ik er toch veel heb bijgeleerd.

Daarnaast was de organisatie van de Dag van Europa heel leuk. Ik zat toen helaas net in Sibiu dus kon de dag zelf uiteindelijk niet meemaken maar op basis van de aftermovie van de dag (https://bit.ly/2wc1aPG) en de verhalen van collega’s kan ik zeggen dat het een geslaagde dag was. Ik heb ter voorbereiding inhoudelijk mee nagedacht, verschillende prijzen van leveranciers opgevraagd, …

Hoe ga je deze ervaring in de toekomst nog kunnen gebruiken?

Wat ik het meest ga kunnen gebruiken, is de ervaring van hoe het er aan toegaat achter de schermen. Het inhoudelijke van een job zal je altijd opnieuw moeten leren maar ik denk dat ik wel veel bijgeleerd heb over hoe een organisatie functioneert en hoe het is om mee te draaien op de werkvloer. Zo heb ik geleerd dat je bijvoorbeeld niet alles dat je in je hoofd hebt zomaar op 1 2 3 kan realiseren.

Zou je een stage bij Europa Direct aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?

Ja, ik zou het heel hard aanbevelen. Je zal hard moeten werken, maar je krijgt veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Er wordt echt naar je inbreng geluisterd, je bent geen stagiaire die alle stomme taken moet uitvoeren. Ik had echt het gevoel dat ik nodig was. Ondanks dat er veel werk was en weinig tijd, werd ik heel goed begeleid en stonden de stagebegeleiders altijd klaar om vragen te beantwoorden. Ook de rest van het team was super aangenaam om mee te werken en stond altijd klaar om te helpen. Het is een heel open groep en ze hebben mij echt betrokken in het team.

Wil je ook een stage bij ons doen?

Lijkt het je na het artikel over Gert ook leuk om een stage bij Europa Direct te doen? Contacteer ons dan. Wie weet ben jij binnenkort wel lid van ons team!