Ontdek de Erasmus-ervaring van De Vesten uit Herentals
Je kent Erasmus misschien wel via de uitwisselingen van hoge school- en universiteitsstudenten, maar het programma is veel breder dan dat. Ook leerkrachten en leerlingen uit het lager en secundair onderwijs, kunnen op Erasmus-avontuur gaan. Laat je inspireren door de Erasmus-ervaringen van de middelbare school De Vesten uit Herentals.
Twee weken geleden kreeg de school achttien leerlingen en elf leerkrachten uit Portugal, Roemenië en Turkije over de vloer in het kader van het Erasmusproject ‘STEAM OF COURSE’. De leerlingen volgden allerlei workshops rond onder andere virtual reality, programmeren, 3D-printing, wetenschappelijke escaperoom en technisch tekenen. Daarnaast gingen ze ook samen naar Brussel en konden de bezoekers proeven van Belgische klassiekers, zoals chocolade en frietjes. De school trok zelf ook al naar Turkije en Roemenië en in mei staat het laatste bezoek, naar Portugal, op het programma.
Het is de eerste keer dat de school aan een Erasmusproject deelneemt. Directeur Tom Vandoninck vertelt wat meer over het project: “STEAM is de combinatie van STEM, en ik denk dat dat letterwoord ondertussen al wel goed is ingeburgerd, en de A van art. Dus alles wat met kunst te maken heeft, wordt gecombineerd met STEM. Campus De Vesten is een school die heel STEM-gericht is en we hebben ook een takje van cultuureducatie, dus voor ons past dat mooi samen en was dat een hele mooie aangelegenheid om daar mee op in te tekenen.”
Leerkracht Nele Deckx nam het initiatief voor dit project. “Nele Deckx is een STEM-leerkracht avant la lettre. Die ademt STEM en is daar zoveel mee bezig. Toen nog niemand van STEM gehoord had, werkte zij dat al in de praktijk uit. Zij heeft een groot netwerk en volgt alles op de voet. Zo begon zij Erasmus te verkennen. Op die manier zijn er dan contacten gelegd met scholen die geïnteresseerd waren: de Turkse, Portugese en Roemeense school.” Vertelt de directeur.
Een verrijking
Zowel de directeur als de leerkrachten zijn het roerend eens: een Erasmus-project is een verrijking voor de leerlingen, leerkrachten én de school. “Er zit wel wat geld achter. Je moet dat niet onder stoelen of banken steken. Je wordt goed gesubsidieerd wat je de mogelijkheid geeft om dat volledig gratis te kunnen aanbieden voor leerkrachten en voor leerlingen. Dat faciliteert wel iets en dat zorgt er ook voor dat leerlingen die misschien die kans nooit gaan hebben, mee kunnen gaan. Voor leerkrachten is dat hetzelfde, als de school dat budget zou moeten geven…” licht de directeur toe.
Leerkracht Leen Siongers: “Er kruipt wel wat tijd in het project en het is veel extra werklast bovenop het lesgeven, maar dit is het helemaal waard. Onze leerlingen die betrokken zijn bij het project, zijn helemaal open gebloeid. De leerlingen leren nieuwe culturen kennen. Ze verblijven in gastgezinnen dus in Turkije waren dat moslimfamilies, in Roemenië orthodoxe families, … Daarnaast kunnen ze hun Engels ook oefenen en verbeteren.”
“Het is ook heel interessant om de verschillende schoolsystemen te zien. Zo is het onderwijs in Turkije heel prestigegericht en deelname aan Erasmus projecten maakt de school heel prestigieus, terwijl dit in België meer een leuke extra is.” vertelt leerkracht Nele Deckx. “Je beseft ook dat we in België heel veel hebben en dat onze scholen heel goed uitgerust zijn. De partners waren onder de indruk van onze praktijklokalen voor STEM. Zo hadden de Turkse leerlingen nog nooit een bunsenbrander gezien. Solderen leren ze daar bijvoorbeeld ook puur in theorie, dat kunnen wij ons niet voorstellen.”
De toekomst
De school heeft de smaak te pakken. Ondertussen startte er al een nieuw project op rond robotics en zijn er verschillende projecten in aanvraag. “Doordat dit project door corona wat vertraging heeft opgelopen, is dit dus een heel druk jaar. Binnen twee weken gaan we al naar Italië voor ons nieuwe Robotics project en in mei is de slotmeeting van dit project in Portugal.” vertellen de leerkrachten.
“Als leerkracht doe je dit soort dingen bovenop je lessenrooster. Er kruipt wat tijd in een project en we zijn wel moe nu, maar hebben het er zeker voor over. We zouden het zeker aanbevelen, het is zo leuk om te zien wat dit bij de leerlingen teweeg brengt. In andere landen hebben de leerkrachten extra uren naast hun lesuren om deel te nemen aan projecten, het zou wel drempelverlagend kunnen werken als dit in België ook het geval was.”
Tips
Ook enthousiast geworden om met een Erasmusproject aan de slag te gaan? Hieronder ontdek je de tips van De Vesten:
- Gewoon doen! Spring in het diepe en ga aan de slag. Je kan bij EPOS, het agentschap voor Erasmus, terecht met al je vragen. Je kan vooraf bij hen ook workshops volgen.
- Als je enthousiaste collega’s hebt die ervoor willen gaan, stimuleer dit dan als directie. Geef hen de ruimte en de vrijheid om dit uit te werken. Je kan als directie ook ondersteuning geven bij het uitschrijven van de projecten.
- Je hebt een team nodig binnen de school dat het project wil trekken, een aantal mensen die er echt voor willen gaan. Sociale, vlotte leerkrachten die bijvoorbeeld durven spreken voor een groep, maar ook administratieve krachten die helpen bij alle administratie.
- Ga met ervaren partners in zee. De Turkse partners hadden veel ervaring met projecten dus zij hebben ook meegewerkt aan de projectaanvraag. In België zijn er minder Erasmus-projecten dan in Turkije, waardoor je meer kans maakt op een goedkeuring. De Vesten is coördinator van het project, maar kreeg dus heel veel hulp van de Turkse partner bij de uitwerking.
- Dankzij het projectgeld, kan je ook extra spullen aankopen voor je school. Zo kocht de school een VR-bril voor de workshops die ze later nog kunnen gebruiken en ook extra laptops.
- Op reis kunnen gaan, is uiteraard fijn maar bewaak zeker ook dat het thema van het project relevant is en dat het een pedagogische meerwaarde heeft.
Ook enthousiast geworden? Ontdek hier meer over het Erasmus-programma.