Martijn vertelt over zijn stage bij Europa Direct

25.01.2017

Martijn liep vijf maanden stage bij Europa Direct. Tijdens zijn stage hield hij zich bezig met de organisatie van evenementen, schreef hij persberichten en een compleet rollenspel voor de basisschool over vluchtelingen, en gaf hij les aan leerlingen van de basisschool. Martijn is laatstejaarstudent Europese Studies aan de Haagse Hogeschool in Den Haag. Leer hieronder alles over zijn ervaringen als stagiair.

Waarom heb je voor het Provinciebestuur Antwerpen en specifiek Europa Direct gekozen als stage-ervaring?

Ik heb interesse in overheidsinstanties en ik studeer Europese Studies. Ook woon ik als Nederlander al meer dan vier jaar in Antwerpen waardoor ik natuurlijk al gehoord had van de Provincie Antwerpen. Ik ben bij Europa Direct gekomen door mijn collega Jeannette Zuidema. Zij heeft vroeger ook aan de Haagse Hogeschool gestudeerd.

Wat heb je geleerd tijdens deze stage?

Tijdens mijn stage heb ik ontzettend veel geleerd! Bijvoorbeeld het lesgeven tijdens de Europaweken. Ook heb ik meegeholpen evenementen voor bedrijven te organiseren waarbij zij informatie kregen over Europese subsidies. Hierdoor heb ik ook veel nieuwe mensen leren kennen wat natuurlijk handig is voor mijn carrière. Tijdens mijn stage was ik ook verantwoordelijk voor het maken van sociale media berichten. Dit vond ik heel leuk, omdat ik hierdoor interessante berichten met veel mensen kon delen en op hen kon reageren. Ik heb geleerd hoe ik het beste mensen kan bereiken en hoe ik informatie duidelijk kan laten overkomen.

Wat was het leukste moment?

Eigenlijk zat mijn stage vol met leuke momenten! Dit heb ik voornamelijk te danken aan mijn toffe collega’s die altijd voor mij klaar stonden en mij handige tips gaven. Eén leuk moment is mij zeker bijgebleven. Dit was toen ik een persbericht maakte over de Europaweek met het thema ‘vluchtelingen’. Er kwamen gelijk veel reacties van journalisten binnen die graag wilden langskomen. Door mijn persbericht was ik zelf ook te zien in een reportage van Karrewiet en De Redactie!

Wat vond je het moeilijkst?

Soms vond ik het moeilijk tijdens mijn stage om vele kleine taken af te kunnen krijgen die uit het niets op mijn bureau terecht leken te komen. Ook werden hierdoor mijn grote projecten steeds verder naar de achtergrond geschoven omdat ik voor die projecten simpelweg geen tijd meer had. Om hier meer controle over te kunnen krijgen heb ik aan mijn collega’s tips gevraagd hoe zij dit meestal doen. Zij hebben mij hier goed mee geholpen!

Hoe ga je deze ervaring in de toekomst nog kunnen gebruiken?

In de toekomst wil ik graag bij een overheidsorganisatie in de regio Antwerpen gaan werken. Alle ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn stage bij Provincie Antwerpen kan ik hierdoor makkelijk toepassen bij mijn nieuwe tewerkstelling. Ook heb ik tijdens mijn stage geleerd hoe ik Europasessies kan geven. Dit wil ik graag na mijn stage blijven doen!

Ook stage lopen bij Europa Direct?

Wil je ook graag stage lopen bij Europa Direct? Stuur ons dan een e-mail met je CV of bel ons voor meer informatie. Onze contactgegevens vind je hieronder.