Rapport Detailhandel 2023

12.06.2023

De nieuwe versie van het Rapport Detailhandel is beschikbaar. De Vlaamse provincies investeren in een datagedreven detailhandelsbeleid waarbij onder meer demografische evoluties, wijzigingen in het detailhandelsaanbod, leegstand en horeca overzichtelijk worden gemaakt. De evolutie in het supermarktaanbod werd in een afzonderlijk hoofdstuk toegevoegd.

Het Rapport Detailhandel bevat niet alleen gegevens op gemeenteniveau, maar ook op lagere ruimtelijke niveaus, zoals de kernwinkelgebieden die door de lokale besturen worden afgebakend.

Nieuw: oppervlakte horeca, vorige invulling leegstand en e-commerce

Het nieuwe rapport blijft actueel en bevat nu ook de oppervlakte van horecapanden.

Voor leegstaande handelspanden werd de laatste invulling van leegstaande handelspanden toegevoegd: was het voorheen een winkel, een horecazaak, een consumentgerichte dienst of gaat het om een nieuw handelspand? Tot slot verkent het rapport voor het eerst e-commerce waarbij onder meer de evolutie van de online bestedingen in Vlaanderen in kaart wordt gebracht.

Op het platform provincies.incijfers.be kan je ook zelf aan de slag om interactief gegevens samen te brengen en grafisch voor te stellen. De optie Databank geeft toegang tot een brede set gegevens die je zelf kan selecteren en combineren.

Handig: via onderstaande link vindt u de juiste site per gemeente.

Vragen?

Contacteer ons: detailhandel@provincieantwerpen.be of klik door voor meer info over het detailhandelsbeleid in de provincie Antwerpen.