Rijkevorsel krijgt beste score voor de hele provincie Antwerpen van Provinciale Fietsbarometer.

24.10.2018

De gemeente Rijkevorsel telt zo’n 44 kilometer aan bovenlokale fietspaden. Met een score van 7,1/10 behaalt de gemeente de beste score van alle gemeenten en steden in de provincie Antwerpen. De bovenlokale fietsroutes in gemengd verkeer, met een totale lengte van 2,8 kilometer, hebben een gemiddelde score van 5,1/10 tegenover 4,1/10 voor het provinciaal gemiddelde.

De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten op grondgebied Rijkevorsel

Fietspaden

De bovenlokale fietspaden van Rijkevorsel scoren erg goed. Met een score van 7,1/10 is deze gemeente de best scorende gemeente van de provinciale Fietsbarometer. De fietsostrade F15 Turnhout-Schoten behaalt, op grondgebied Rijkevorsel, 9,4/10. Net ten noorden van het centrum, langs de Hoogstraatsesteenweg scoren twee fietspaden ondermaats (3,9/10 en 4,3/10). Deze lage cijfers zijn vooral te verklaren doordat het fietspad aan de Hoogstraatsesteenweg te dicht tegen de rijbaan ligt. Ruimtegebrek is daar de boosdoener.

De Beersebaan scoort 5/10. Het fietspad is te smal, ligt te dicht bij de rijweg en ligt op betonplaten wat het trilcomfort niet ten goede komt. De provincie Antwerpen beveelt dan ook de aanleg van een conform fietspad aan. De aanleg van een fietspad langs de Vlimmersebaan is gepland voor de volgende legislatuur. Het huidige fietspad ligt er, net als op de Sint-Lenaartsesteenweg, te dicht bij de rijweg.

Gemengd verkeer

Op 2,8 kilometer van het bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk in Rijkevorsel is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets in je in gemengd verkeer. De gewestwegen door het centrum zijn vandaag weinig fietsvriendelijk door de hoge verkeersintensiteit. Langs het kanaal in Sint-Jozef Rijkevorsel is het aangenaam om in gemengd verkeer te fietsen. De scores voor Sint-Jozef (7,3/10) en Scherpengeertstraat (6,3/10) zijn relatief goed.

De gemeente Rijkevorsel is zeer tevreden over de behaalde score voor de bovenlokale fietspaden in Rijkevorsel. Uiteraard is de gemeente er zich van bewust dat de kwaliteit van de fietspaden een aandachtspunt blijft voor het bestuur. Waar nodig zal de gemeente maatregelen nemen om de veiligheid en de toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers extra te verhogen.

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.

De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken.

Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website. Je kan het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de gemeente Rijkevorsel ook opvragen via het contactformulier van Steunpunt Fiets.