De EU in de provincie Antwerpen: Enterprise Europe Network

30.06.2022

Naast het Europa Direct netwerk, zijn er nog heel wat andere Europese netwerken in België en de andere Europese lidstaten. Zij zijn het aanspreekpunt van de Europese Unie voor specifieke thema's. In de rubriek 'De EU in de provincie Antwerpen' stellen we andere netwerken aan je voor én vertellen we waarvoor je bij hen terecht kan. Vandaag vertelt Hajar Zamouri ons wat meer over het Enterprise Europe Network.

Hajar Zamouri

Wie ben jij?

Ik ben Hajar Zamouri, adviseur voor kmo’s in de provincie Antwerpen.

Voor welke organisatie werk je?

Ik werk voor het Enterprise Europe Network. Dit is een initiatief van de Europese Commissie (DG Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en kmo’s) dat Europese kmo’s ondersteunt en adviseert. Voor België is Enterprise Europe Network vertegenwoordigd in Vlaanderen door het Agentschap Innoveren & Ondernemen en Flanders Investment & Trade.

Wat doet jouw organisatie?

Enterprise Europe Network Vlaanderen ondersteunt en adviseert Europese kmo’s. Het behoort tot een netwerk van meer dan 600 partnerorganisaties in de EU en telt ongeveer 3000 ervaren medewerkers. Dankzij dit netwerk kunnen we betrouwbare informatie leveren over de Europese wetgeving en de regelgeving in andere lidstaten.

De netwerkpartners zijn stevig verankerd in de Europese regio's. Ze zijn uitstekend geplaatst voor het verlenen van informatie over Europese regelgeving en financiering, voor het faciliteren van bedrijvencontacten en het helpen opstarten van transnationale innovatieve projecten.

Daarnaast kunnen we via dit netwerk de kmo gericht in contact brengen met bedrijven uit andere landen die op zoek zijn naar economische of technologische samenwerking. Bovendien heeft het netwerk ook antennes buiten Europa.

Waarvoor kunnen de bedrijven uit onze provincie bij jouw organisatie terecht?

Voor de ondernemer wordt Europa steeds belangrijker. Denk maar aan de immense mogelijkheden van de eengemaakte EU-markt en de incentives van de EU voor innovatie-inspanningen. Alle mogelijke Europese programma's opvolgen en uitzoeken hoe die werken, is bijzonder tijdrovend. Enterprise Europe Network Vlaanderen biedt één aanspreekpunt waar u in uw zoektocht naar partners, ideeën en oplossingen effectief en efficiënt wordt geholpen.

Concreet gaat onze dienstverlening vaak over:

• Het zoeken van partners voor commerciële samenwerking over de Belgische grenzen heen;
  • Het zoeken naar strategische partners voor innovatie;
  • Het vinden van je weg in verschillende aspecten van de Europese regelgeving;
  • Toegang tot Europese financiering voor projecten van de ondernemer.

Heel vaak helpen wij ondernemers op verschillende aspecten, dit via een gepersonaliseerd klantentraject. Daarbij sporen we problemen op waarmee bedrijven mogelijk te maken krijgen. Vervolgens helpen we die problemen aan te pakken met advies op maat over financiering, bedrijfsvoering en andere steunmaatregelen. Maar ook met praktische tips om het hoofd te bieden aan eventuele, aanhoudende verstoringen van de toeleveringsketen.

Stel dat een klant bijvoorbeeld bij ons aanklopt met een vraag over EU-financiering voor zijn project, dan helpen wij hem hierbij. Maar daar komt vaak ook meer bij kijken. Als dit project is goedgekeurd en ze krijgen financiering, kunnen ze met al hun andere vragen bij ons terecht rond bescherming van hun producten/diensten, hoe ze de markt best benaderen, hoe ze contacten kunnen leggen in de Europese of internationale markt om uit te breiden, …

Of stel dat een ontwerper van duurzame meubels of objecten op zoek wil gaan naar een producent, dan kunnen wij hen in contact brengen met uitvoerders via ons netwerk.

Soms hebben zij ook heel specifieke vragen over CE-markering voor hun product en vragen zij om professionele begeleiding bij dit gehele proces.

Ondernemingen die internationalisering als een logische stap in hun groeitraject zien, helpen wij door internationale ‘peer learning’-events te organiseren. Daarin komen scale-ups uit diverse regio’s bijeen om ervaringen uit te wisselen, knowhow te delen, hun netwerk te vergroten en mogelijke zakenpartners te ontmoeten.

Meer weten over Enterprise Europe Network Vlaanderen?

EU in de provincie Antwerpen - EEN