STEM-workshop: programmeer in de Havenstudio!

In de Havenstudio daag je je leerlingen uit om een containerterminal uit legoblokjes te programmeren en automatiseren. Zo verfijn je hun STEM-skills en leren ze samen én probleemoplossend te werken.

Datum/uur
  • van 2 oktober 2023 tot 25 juni 2024
  • Enkel op dinsdag, donderdag en vrijdag
Doelgroepen
  • Secundair onderwijs

Prijs

7 euro per leerling

Nieuwe locatie Havenstudio aan MAS robots

Met blokjes spelen en terwijl programmeervaardigheden aanscherpen?

Ja, dat kan in de Havenstudio! Tijdens deze STEM-workshop programmeren je leerlingen robots en werken ze samen om een hele containerterminal te automatiseren. In kleine teams van twee gaan je leerlingen een eigen uitdaging aan: een containerschip lossen, containers op een terminal verplaatsen of een trein afladen.

Hiervoor programmeren ze met het grafische softwareprogramma LEGO® Mindstorms® Education EV3 Classroom. De workshop duurt 2,5 uur. Onze gespecialiseerde coaches zorgen voor professionele begeleiding.

Wat leren je leerlingen in de Havenstudio?

  • Ze verfijnen hun STEM-vaardigheden: programmeren en technisch inzicht.
  • Ze sleutelen aan hun soft skills: samenwerken, probleemoplossend denken en communiceren.
  • Ze vergaren inzicht in de logistieke werking van een haven.
Nieuwe locatie Havenstudio aan MAS

Praktische info

  • Doelgroep: 1e en 2e graad secundair onderwijs met voorkennis van eender welke visuele programmeertaal, zoals Scratch
  • Data: Kijk de beschikbare data na in de reservatiekalender van het Havencentrum.
  • Capaciteit: Max 24 leerlingen per workshop. Aanwezige leerkrachten hebben ervaring met het begeleiden van programmeerlessen en spelen een actieve rol.
  • Prijs: 7 euro per leerling (minimaal 140 euro per groep)
  • Locatie: Hanzestedenplaats 23, 2000 Antwerpen. In het meest zuidelijke paviljoen naast het MAS op het Eilandje in centrum Antwerpen.
  • Belangrijke informatie: Lees de afsprakennota vooraf grondig door.
  • Meer info: www.havenstudio.be

Hou hier rekening mee

Voorkennis van visuele programmeertalen is vereist, zoals Scratch.