Voedselkringloop: leven in, op en rond het water
1ste graad secundair onderwijs
Inhoud
De activiteit veldwerk water voedselkringloop zit in een nieuw jasje en werd omgedoopt tot ‘Voedselkringloop: leven in, op en rond het water’. Leerlingen onderzoeken met behulp van een handig draaiboek de leefbaarheid van onze PIME vijver. Ze gaan daarbij enkele fysische en chemische parameters na en determineren de oeverplanten en waterdieren in, op en rond de vijver.
Hun onderzoeksbevindingen vormen de rode draad in het opstellen van de voedselkringloop.
Determineren
De leerlingen gaan op zoek naar waterdieren en -planten. Daarna bekijken ze de waterdieren nauwkeurig in een loeppot of onder een binoculair. Met behulp van determinatietabellen brengen ze de waterdieren en -planten op naam.
Chemisch onderzoek
De leerlingen onderzoeken de chemische kwaliteit van de vijver. Met professionele instrumenten meten ze de temperatuur, hardheid, zuurstofgehalte en helderheid van het water.
Voedselkringloop
We bekijken samen of de waterkwaliteit geschikt is voor de waterdieren en –planten. Vervolgens verdiepen de leerlingen zich meer in de waterdieren die ze gedetermineerd hebben. Aan de hand van de verzamelde info zijn ze in staat om de plaats van de waterdieren en -planten in de voedselkringloop te bepalen.
Te combineren met