Voedselkringloop: leven in, op en rond het water

Graad 1ste graad secundair onderwijs
Combineren Expedite Natuur
  Expeditie Ruimte voor Water 
Periode september, oktober, maart, april, eerste helft mei

Activiteit Voedselkringloop

Leven in, op en rond het water

Leerlingen onderzoeken met behulp van een handig draaiboek de leefbaarheid van onze PIME vijver. Ze gaan daarbij enkele fysische en chemische parameters na en determineren de oeverplanten en waterdieren in, op en rond de vijver. 

Hun onderzoeksbevindingen vormen de rode draad in het opstellen van de voedselkringloop. 

Leerling neemt een schepnetje

Determineren

De leerlingen gaan op zoek naar waterdieren en -planten. Daarna bekijken ze de waterdieren nauwkeurig in een loeppot of onder een binoculair. Met behulp van determinatietabellen brengen ze de waterdieren en -planten op naam. 

Chemisch onderzoek

Chemisch onderzoek

De leerlingen onderzoeken de chemische kwaliteit van de vijver. Met professionele instrumenten meten ze de temperatuur, hardheid, zuurstofgehalte en helderheid van het water.

Voedselkringloop

We bekijken samen of de waterkwaliteit geschikt is voor de waterdieren en –planten. Vervolgens verdiepen de leerlingen zich meer in de waterdieren die ze gedetermineerd hebben. Aan de hand van de verzamelde info zijn ze in staat om de plaats van de waterdieren en -planten in de voedselkringloop te bepalen. 

 

Deze activiteit sluit voor A-stroom naadloos aan bij minimumdoel 6.34 (De leerlingen onderzoeken voor een biotoop de onderlinge afhankelijkheid van verschillende organismen en de rol van biotische en abiotische factoren). Voor B-stroom valt deze activiteit onder minimumdoel 6.19 (De leerlingen onderzoeken voor een biotoop de onderlinge afhankelijkheid van verschillende organismen en de rol van biotische en abiotische factoren).

Praktisch

  • De activiteit kan je volgen met maximaal 3 groepen van 22 leerlingen. 
  • Deel je groep vooraf op in zes teams, dit spaart tijd op de dag zelf.
  • Bereid je klasgroep voor op hun bezoek met behulp van deze prezi.
  • Deze activiteit is ook geschikt voor B-stroom, mits een inschatting van het niveau van jouw leerlingen. Vermeld dit zeker bij jouw reservatie. Advies op maat kan via pime.reservatie@provincieantwerpen.be.

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.