Heide-eXPerts

Graad 2de graad secundair onderwijs
Combineren Veldwerk water BBI
  Biodiversiteit onder druk
Periode september, oktober, maart, april, eerste helft mei

Het belang van de heide?

Gewapend met een tablet trekken de leerlingen het provinciaal domein ‘Kesselse Heide’ in. Hun doel? Onderzoeken of het behouden van de heide een meerwaarde is voor de mens en de natuur. Verschillende doe- en denkopdrachten zorgen ervoor dat de leerlingen zelf op ontdekking gaan en zo de heide ten volle ervaren. 

Tijdens de activiteit komen de verschillende stadia van successie aan bod. Zo doorlopen de leerlingen de zandvlakte, de droge heide, het bos en de poel. Telkens onderzoeken ze de planten en dieren die specifiek zijn voor dit biotoop. Daarnaast gaan ze ook de specifieke eigenschappen van de bodem en het water na. Ze leren wat een bedreiging vormt voor de heide, hoe ze dit kunnen tegengaan en wat de meerwaarde van de heide is voor de mens en de natuur.

Aan het einde van de excursie vormen de leerlingen op basis van hun nieuwe kennis en vaardigheden een eigen waardeoordeel over het behoud van de heide. De applicatie zorgt ervoor dat alles wordt gebundeld in een mooi verslag, dat per e-mail wordt doorgestuurd. Op die manier kan er in de klas makkelijk teruggeblikt worden op de thema’s die aan bod kwamen.

Praktisch

  • De excursie start aan "Doefoepdhei", Vaerestraat 4, 2560 Kessel.
  • Vraag de leerlingen om stevige schoenen, reservesokken en regenkledij te voorzien. 
  • Deel de groep vooraf op in 8 kleine teams. Dit spaart tijd op de dag zelf.
  • De activiteit kan door 4 groepen van maximum 22 leerlingen gevolgd worden. 

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.

Voorbereiding in de klas

Met de nieuwe applicatie Heide-eXPerts sporen we de leerlingen aan om de heide zelf te onderzoeken.

We verwachten dat de leerlingen al een bepaalde voorkennis hebben. De leerlingen halen meer uit de excursie als ze vooraf: 

  1. de Kesselse Heide kunnen situeren
  2. de ontstaansgeschiedenis van de heide kennen

Deze leerstof wordt in de excursie niet herhaald. Onderstaande bijlage kan je helpen om je leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden. 

Reacties van enthousiaste deelnemers

  • “Het gebruik van multimedia voor de opdrachten en het aanmaken van het verslag bevalt me erg.” leerkracht KTA, Edegem
  • “De actieve werkvormen spreken de leerlingen aan.”  leerkracht Sint-Norbertusinstituut, Duffel