Veldwerk water

Het schooljaar '18 - '19 is reeds volzet. 

Periode Middelbaar Onderwijsniveau
2/09 -25/10/2019 1 - 4 Secundair onderwijs
16/3 - 27/5/2020 1 - 4  Secundair onderwijs

Biologisch en chemisch wateronderzoek

Veldwerk water

De leerlingen voeren zelfstandig een wateronderzoek uit dat niet moet onderdoen voor het echte werk.

Ze vangen en determineren waterdieren uit de PIME-vijver, waarna ze een voedselkringloop opstellen (eerste graad) of de Belgische biotische index bepalen (tweede graad).

Ze meten de chemische kwaliteit van het Nete- en vijverwater. Langs het staalnameponton kunnen de leerlingen op een veilige en realistische manier stalen nemen van het rivierwater. We bespreken wat hun metingen betekenen en komen samen tot een besluit over de chemische en biologische kwaliteit het water.

Reacties van enthousiaste deelnemers

Veldwerk water
  • “Het allerleukste van de activiteit vonden we het vangen van de waterdieren. We hadden niet verwacht dat er zo veel verschillende soorten dieren in de vijver zouden zitten!" Renske, Lotte en Michelle (4e jaar Colomaplus uit Mechelen)
 

"Ik heb voor het PIME gekozen omdat er alle materiaal en expertise voorhanden is voor een biotoopstudie. Op school besproken we de biotische en abiotische factoren en deze activiteit sluit hier mooi op aan. Onze leerlingen zijn veelal stadskinderen en voor hen is het goed dat ze echt het veld in trekken, zo kunnen ze de leerstof beter plaatsen. Ik vind het ook erg goed dat de leerlingen zelfstandig mogen werken en merk dat ze erg enthousiast zijn.” Mevrouw Willems (Colomaplus uit Mechelen)

SDG6

SDG 6: Schoon water en sanitair

De leerlingen leren over waterkwaliteit. Ze onderzoeken de parameters voor goede waterkwaliteit en leren hoe water vervuild kan worden. Daarbij ondervinden ze het belang van de waterkwaliteit voor het leven in het water.

SDG 15: Leven op het land

Via onderzoek leren de leerlingen over het behoud van zoetwaterecosystemen.

Startpagina Prezi veldwerk water

Praktisch

  • Vraag de leerlingen om rubberlaarzen, reservesokken en regenkledij te voorzien.
  • Deel de groep vooraf op in zes kleine teams. Dit spaart tijd op de dag zelf.
  • Bereid je leerlingen voor op hun bezoek met onze Tips voor in de klas. Je kunt onze prezi vooraf tonen in de klas of hem als huiswerk laten bekijken.

Meer informatie over de kostprijs, bereikbaarheid en duur van de activiteit vind je hier.