Provinciale Fietsbarometer wijst gemeente Herenthout op knelpunten

19.06.2020

De provincie Antwerpen analyseerde met haar provinciale Fietsbarometer in de gemeente Herenthout de toestand van de bovenlokale functionele fietsroutes (BFF). Dat zijn routes die fietsers over langere afstanden gebruiken. Concreet gaat het om 40,6 kilometer BFF waarvan tien kilometer in gemengd verkeer. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.

Overzichtskaartje BFF routes Herenthout

Uit de gegevens van de provinciale Fietsbarometer komt duidelijk naar voor dat de bovenlokale functionele fietsroutes van de gemeente Herenthout voor alle kenmerken ver onder het provinciaal gemiddelde scoren. Het trilcomfort is er laag (2,9/10), voor tussenbreedte scoort de gemeente gemiddeld 4,5/10 en de breedte van de fietspaden haalt 6,4/10.

Positief in de gemeente Herenthout is dat de meeste fietspaden enkelrichting zijn. Het is bewezen dat het ongevalrisico op een tweerichtingsfietspad hoger ligt dan op een enkelrichting.

Wel beveelt de provincie Antwerpen de aanleg of heraanleg van fietspaden langs de Nijlense, Itegemse, Wiekevorstse, Herentalse en Bevelse Steenweg aan. De Itegemse Steenweg scoort 1,6/10 voor fietspadbreedte. De Nijlense Steenweg haalt dan weer een 2,2/10 op tussenbreedte en door de keuze van betonklinkers scoort de Bevelste Steenweg -2/10 op trilcomfort. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld de Langstraat met een trilscore van 8/10 dankzij de materiaalkeuze van asfalt.

Gemengd verkeer

10,45 kilometer bovenlokale fietsroutes bevinden zich in gemengd verkeer. In de gemeente Herenthout valt de slechte score voor fietsen in gemengd verkeer op. De gemiddelde score van 2,6/10 heeft vooral te maken heeft met de snelheden van het gemotoriseerd verkeer maar ook met de hoeveelheid auto’s waarmee de fietser af te rekenen krijgt binnen de bebouwde kom. De provincie Antwerpen beveelt dan ook aan om op die routes de snelheden van het gemotoriseerd verkeer te handhaven, maatregelen te nemen om het centrum autoluwer te maken of conforme fietspaden aan te leggen.

De gemeente Herenthout is blij met de samenwerking en de ondersteuning door de provincie Antwerpen. Dankzij de provinciale Fietsbarometer heeft de gemeente een objectief overzicht van de toestand en het veiligheidsniveau van hun bovenlokale fietsverbindingen. Het lokaal bestuur engageert zich tot een versnelde uitvoering van de diverse acties die in het meerjarenplan werden voorzien om fietsen veiliger en comfortabeler te maken.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

De Bouwelse Steenweg in Herenthout
De Bouwelse Steenweg in Herenthout scoort mooie punten in het rapport van de provinciale Fietsbarometer