PB: Gedeeltelijke opheffing captatieverbod onbevaarbare waterlopen in provincie Anwerpen

18.11.2020

Op 18 november 2020 wordt het captatieverbod op onbevaarbare waterlopen binnen de provincie Antwerpen aangepast.

Door de neerslag van afgelopen weken is het waterpeil in het grootste deel van de onbevaarbare waterlopen gestegen tot boven het vooropgestelde ecologische drempelpeil. Voor enkele kleinere, ecologisch kwetsbare beken is het waterpeil nog niet voldoende hersteld van de droge zomerperiode.  Daarom blijft het geldende captatieverbod in een beperkt aantal stroomgebieden wel nog van kracht.

Op 12 augustus 2020 stelde gouverneur Cathy Berx een derde uitbreiding van het captatieverbod in voor onbevaarbare waterlopen. Op basis van peil- en debietmetingen, uitgevoerd door de provincie Antwerpen en de Vlaamse milieumaatschappij (VMM), blijkt dat de waterpeilen in de afgelopen 6 weken in de meeste stroomgebieden zijn gestegen tot boven de vooropgestelde drempelpeilen.

Voor elk stroomgebied is er in detail beoordeeld of de waterpeilen en debieten voldoende structureel hersteld zijn. Uit deze analyse volgt dat voor de meeste stroomgebieden het geldende captatieverbod kan worden opgeheven.  Wel blijft een captatieverbod behouden voor enkele stroomgebieden waarvan het waterpeil onvoldoende herstelde.

De provinciale dienst Integraal Waterbeleid volgt door middel van automatische peilmeters de waterpeilen continu op. Zodra het vooropgestelde drempelpeil wordt bereikt kan het captatieverbod worden opgeheven. Hierbij wordt steeds het door de Vlaamse droogtecommissie geadviseerde kader “ecologische kwetsbaarheid waterlopen bij droogte” toegepast.

Het captatieverbod blijft wel nog van toepassing op gecategoriseerde waterlopen in volgende stroomgebieden: Maasbekken (gedeeltelijk), Molenbeek (gedeeltelijk), Laarse Beek, Zwarte Neet, Voorste Neet en Achterste Neet. Het captatieverbod is niet van toepassing op bevaarbare waterlopen. Hiervoor gelden wel de richtlijnen van de beheerder De Vlaamse Waterweg. Voor de exacte locatie van de afgebakende stroomgebieden wordt verwezen naar de kaart hieronder of de online kaarten via onderstaande links. De stand van zaken van de captatieverboden en een interactieve kaart zijn te raadplegen op www.cathyberx.be, www.provincieantwerpen.be/waterlopen of de Twitteraccount van de provinciale dienst Integraal Waterbeleid.

Dit captatieverbod betekent o.a. dat er geen water mag worden opgepompt om velden en tuinen te beregenen. Het captatieverbod geldt niet voor hulpdiensten bij noodgevallen, het beperkt capteren van drinkwater voor vee of voor het beperkt capteren van aanmaakwater voor gewasbeschermingsmiddelen.

Download hier: