Rapport Detailhandel 2022

09.06.2022
???module.newsItem.label.themes???

Nieuwe versie Rapport Detailhandel 2022 beschikbaar

Jaarlijkse update van de detailhandelscijfers per gemeente

De nieuwe versie van het Gemeentelijk Rapport Detailhandel staat sinds vandaag online. In het rapport vind je de meest actuele cijfers over detailhandel in je gemeente.

Detailhandel: het is meer dan ooit een sector in beweging. Relevant cijfermateriaal vormt de basis voor actuele vraagstukken én is de motor van een goed onderbouwd gemeentelijk locatie- en vergunningenbeleid voor detailhandel. Dat cijfermateriaal vind je als vanouds terug in het jaarlijkse Rapport Detailhandel.

Met de mix van verschillende gegevens over de winkels, vloeroppervlakte, branches, tewerkstelling, … in je stad of gemeente, kun je als bestuur het detailhandelsbeleid op een objectieve wijze (verder) uitwerken.

Horeca en winkelbeleving

In het rapport worden ook horeca en winkelleegstand belicht. Beide zijn nauw verweven met detailhandel. Zo beïnvloedt de aanwezigheid van horeca mee de sfeer, het straatbeeld en de levendigheid in een stad of gemeente. Zo bleek ook tijdens de coronapandemie: de gesloten horeca beperkte de winkelbeleving.

Kant-en-klaar of interactief

Naast het kant-en-klare rapport kan je op het platform ook aan de slag om zelf interactief gegevens samen te brengen en grafisch voor te stellen. Het thema detailhandel biedt een ruime selectie aan relevante data waaronder het aanbod handelspanden naar invulling.

Supermarkten en kernversterking

Als voorbeeld zoomt het rapport in op de evolutie van het aantal supermarkten en de winkelvloeroppervlakte voor deze branche. Een selectief en proactief locatiebeleid voor levensmiddelen ondersteunt onder meer de principes van kernversterking en een bereikbaar en toegankelijk aanbod voor alle consumenten.

Het Dashboard van provincies.incijfers.be geeft je via de tegels een snel overzicht van het data-aanbod. De optie Databank geeft toegang tot een brede set gegevens die je zelf kan selecteren en combineren.

Vragen? Meer info over het detailhandelsbeleid van de Provincie Antwerpen? Contacteer ons.