De EU in de provincie Antwerpen: Europees Centrum voor de Consument (ECC) België

28.02.2022

Naast het Europa Direct netwerk, zijn er nog heel wat andere Europese netwerken in België en de andere Europese lidstaten. Zij zijn het aanspreekpunt van de Europese Unie voor specifieke thema's. In de rubriek 'De EU in de provincie Antwerpen' stellen we andere netwerken aan je voor én vertellen we waarvoor je bij hen terecht kan. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België bijt de spits af. Karen Ghysels vertelt ons alles over dit centrum.

Karen Ghysels

Wie ben jij?

Ik ben Karen Ghysels. Ik woon in Mechelen met mijn 2 coole tienerzonen. Ik ben juriste van opleiding, maar hou me nu al enkele jaren bezig met het management van het Europees Centrum voor de Consument in België.

Voor welke organisatie werk je?

In 2001 heb ik mee het Europees Centrum voor de Consument opgericht als enige juriste, samen met de toenmalige manager en een administratieve bediende. We gebruikten toen nog de fax om de dossiers van het ene ECC naar het andere te krijgen. Na een buitenlands avontuur van 6 jaar in Spanje, ben ik sinds 2013 terug aan de slag bij ECC België, maar dan als verantwoordelijke.

Wat doet het ECC?

Een consumentenprobleem met een handelaar in een andere Europees land en op zoek naar juridische hulp? Dan kan je bij ons terecht. Ondertussen hebben we een team van 4 juristen die consumenten telefonisch en via mail te woord staan met advies. Moet er tussengekomen worden bij de handelaar? Dan schakelen we de hulp in van onze collega’s van het ECC in het land van de handelaar, niet meer via fax maar met een online tool.

Het netwerk van Europese Consumentencentra, waarvan wij het Belgische centrum zijn, is een project van de Europese Commissie en wordt volledig gesubsidieerd. Hierdoor is onze dienstverlening gratis. Nog nooit van ons gehoord? Dat kan! We zijn een klein team van 7, maar in 2021 hebben we toch bijna 14.000 vragen behandeld.

Waarvoor kunnen mensen uit onze provincie bij het ECC terecht?

Voor alle problemen met handelaars uit andere Europese landen: een vertraging met een vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij uit Spanje, een onlinebestelling die niet toekomt van een webshop in Nederland, een huurauto geboekt via een Poolse verhuurmaatschappij, een probleem met een aankoop via een tweedehandsplatform uit Litouwen, …

Meer weten over ECC België?

Europa in de provincie Antwerpen - ECC