Provinciehuis is op en top duurzaam

19.08.2021
???module.newsItem.label.themes???

Het Antwerpse provinciehuis heeft na het passiefcertificaat nu ook een BREEAM-certificaat op zak, met score ‘Excellent’.

BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) screent op internationaal niveau gebouwen op duurzaamheid. Waar de eerdere certificaten Belgisch en Vlaams zijn en vooral over energiezuinigheid gaan, beloont het internationaal erkende BREEAM-certificaat duurzaamheidscriteria op maar liefst 9 domeinen. Het is wereldwijd de meest gebruikte methode voor het bepalen van duurzaamheidsprestaties van gebouwen. De beoordelingsthema’s zijn management, energie, gezondheid en welzijn, transport, water, materialen, afval, grondgebruik en ecologie, vervuiling.

In juni 2016 werd het certificaat voor ‘Design Stage’ al toegekend. In juni 2021 behaalde het provinciehuis het certificaat ‘Post Construction’ (uitvoering). De vooropgestelde ambitie ‘Excellent’ wordt ruimschoots behaald met 73,8 % (70 % vereist).

Het Antwerpse provinciehuis is een ontwerp van XDGA architecten uit Brussel, in samenwerking met stabiliteitsbureau Bollinger + Grohmann uit Parijs en Studiebureau Boydens voor de duurzame technieken. Het gebouw werd gerealiseerd door aannemersconsortium Democo-Denys met meer dan 100 onderaannemers. De BREEAM-rapporteur is BOPRO. Het provinciehuis werd in 2019 in gebruik genomen. Het kwaliteitscertificaat BREEAM is erkend in meer dan 80 landen.

Het gebouw behaalde eerder al het passiefcertificaat. Bovendien voldoet het aan de normen van BEN-gebouw (bijna-energieneutraal).

Meer weten

Wil je meer weten over dit duurzame gebouw? Neem dan een kijkje op onze pagina's over het provinciehuis.