Nieuwe didactische leermiddelen voor PTS Mechelen

07.05.2022

De investering van 500.000 euro past in de ambitie van PTS Mechelen om een kwalitatief aanbod te bieden binnen de pijlers tuinbouw, wetenschap én techniek.

Voorstelling van de leermiddelen in het STEM-gebouw
De nieuwe leermiddelen in het STEM-gebouw van PTS Mechelen

Het provinciaal onderwijs trekt al jaren resoluut de kaart van het STEM-onderwijs. De leermiddelen die we vandaag aanbieden in PTS Mechelen zijn daarvan het ultieme bewijs. De vakleerkrachten zullen hun leerlingen met deze leermiddelen stap voor stap kunnen begeleiden naar de expertise en vaardigheden waar de industrie vandaag nood aan heeft.

Kwalitatief onderwijs afgestemd op de arbeidsmarkt

De leermiddelen zullen worden ingezet in de richtingen ‘Technologische wetenschappen' en 'Elektrotechnieken'. Beide disciplines zijn enorm belangrijk voor onze provincie. Technologie wordt steeds complexer en ontwikkelt zich aan een hoog tempo. Daarom is er een uitgesproken vraag op de arbeidsmarkt naar goed geschoolde profielen met kennis en vaardigheden binnen deze disciplines. Met de inzet van deze nieuwe leermiddelen hopen we meer ouders te overtuigen om een positieve keuze te maken voor een technische opleiding.

Directeur Kim Vervenne benadrukt het belang van technisch onderwijs: ”Bedrijven vertellen ons dat de zoektocht naar goed geschoold technisch personeel alsmaar moeilijker wordt. Volgens een onderzoek van de VDAB zijn meer dan de helft van de vacatures in de top tien van de knelpuntberoepen technische jobs. De provincie Antwerpen speelt daar op in door te investeren in kwalitatief technisch onderwijs en dat zorgt ervoor dat meer jongeren de juiste competenties kunnen verwerven. De jongeren die binnenkort bij ons afstuderen kunnen aan de slag in een wereld met veel uiteenlopende jobs.”

Modulair systeem

De fabrikant van de leermiddelen is Lucas-Nülle, wereldwijd marktleider op het gebied van didactische leermiddelen voor de technische sector.  PTS Mechelen koos voor een modulair UniTrain-systeem dat naast de theoretische kennis ook praktische vaardigheden aanleert. Door leerlingen op individuele basis door de trainingsprogramma’s te loodsen, stoomt PTS Mechelen leerlingen klaar voor onze Vlaamse bedrijven die sterk investeren in technologische processen en apparatuur.

Klaar voor de toekomst

Voor Kim Vervenne zijn de nieuwe leermiddelen een kers op de STEM-taart: “Onze doorstroomgerichte STEM-opleidingen winnen al enkele jaren aan populariteit. Met het nieuwe STEM-gebouw spelen we daar op in. Niet alleen door het voorzien van voldoende ruimte voor onze leerlingen maar ook omdat we, met de steun van de provincie, veel investeren in kwalitatief educatief materiaal. Met deze leermiddelen zijn we klaar voor de modernisering van de derde graad die voorzien is vanaf het schooljaar 2023-2024. Een nieuwe richting ‘Mechatronica’, een theoretisch-technische studierichting die elektriciteit, elektronica en mechanica combineert, behoort alvast tot de mogelijkheden.