Collectief MOOS uit Ravels wint de provinciale Erfgoedprijs 2019 ter waarde van € 10.000, voor het project B URN.

16.12.2019

De provincie Antwerpen lanceerde in 2019 opnieuw een oproep voor de jaarlijkse erfgoedprijs, met focus op Onroerend Erfgoed. De deelnemers maken kans op een prijzenpot van € 20.000, de winnaar krijgt € 10.000 en 2 laureaten worden beloond met elk € 5.000.

Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers. Er werden 20 dossiers ingediend, waarvan de meerderheid door heemkundige kringen of vrijwilligersverenigingen. Ook enkele erfgoeddiensten waagden hun kans. Uit deze kandidaturen selecteerde een vakjury in een eerste ronde negen genomineerden. Op zaterdag 14 december werden in het provinciehuis de winnaar en de twee laureaten bekend gemaakt.

Gedeputeerde Luc Lemmens met de winnaar en laureaten Erfgoedprijs 2019

Winnaar Erfgoedprijs 2019: Collectief MOOS uit Ravels voor het project B URN

Het project B URN zet twee merkwaardige verborgen archeologische parels in de kijker: de grafheuvels ‘Het Heike’ (ijzertijd) en ‘Hoogeindse Bergen’ (bronstijd).

De jury waardeerde het zeer creatieve project, waarbij niet-evident erfgoed werd ontsloten voor een uiterst divers publiek. Er werd grote betrokkenheid in de regio gecreëerd met zowel tijdelijke als permanente initiatieven. Daarnaast heeft het collectief ook oog voor vorm en creativiteit om een attractief geheel te realiseren.

Luk Lemmens, gedeputeerde, licht toe: “Dit verborgen archeologische erfgoed kreeg nieuwe verhalen, relevant voor onze tijd, maar die ons ook iets vertellen over de streekbewoners eeuwen geleden. De enthousiaste dames van het nog jonge collectief MOOS hebben dit erfgoed letterlijk terug op de kaart gezet met hun creatieve benadering. De Tumuliekes en Bronsbonbons zijn ongetwijfeld een culinaire blijver! We hopen dat deze erfgoedprijs een stimulans kan zijn om verder te gaan op het ingeslagen pad.”

Laureaten Erfgoedprijs 2019:

Antwerpen, Kerkfabriek Sint Carolus-Borromeus: Rubens Re-viewed

De jury looft het door vrijwilligers gedragen ontsluitingsproject. Voor het eerst wordt dit verdwenen erfgoed op een creatieve en hedendaagse manier letterlijk terug een plek gegeven in de kerk. De stijlvolle modules kregen ondertussen ook een permanente opstelling die de beleving van het monument blijvend verhogen.

Hemiksem, Gilliot & Roelants tegelmuseum: Verglaasde elegantie – valorisatie uniek tegelerfgoed

De jury apprecieert de sterke realisatie van de wisseltentoonstelling van een internationaal vermaarde collectie en de visie op lange termijn, gedragen door vrijwilligers. De mooie en goede website is een sterk ontsluitingsinstrument. De prijs kan een stimulans zijn om deze visie verder te ontwikkelen in de rest van het museum.