Winnaar Erfgoedprijs 2022: het Stedelijk Museum Hoogstraten

28.11.2022

De provincie Antwerpen lanceerde in 2022 opnieuw een oproep voor de jaarlijkse erfgoedprijs, met focus op Onroerend Erfgoed. De deelnemers  maken kans op een prijzenpot van € 20.000. De winnaar krijgt € 10.000 en twee laureaten worden beloond met elk € 5.000. Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers met een brede kijk op de zaak. De jury selecteerde een erepodium waarbij de inzet van vrijwilligers en de grote impact van eerder kleinschalige projecten in de verf worden gezet.

Den Ouden Koolhof in Hoogstraten, winnaar erfgoedprijs 2022
Het project 'Den Ouden Koolhof', winnaar van de Erfgoedprijs 2022

Stad Hoogstraten – Stedelijk Museum Hoogstraten wint de erfgoedprijs 2022 ter waarde van € 10.000, voor het project "Den Ouden Koolhof".

Wanneer in 2019 de buxusmot de siertuin van het stedelijk museum aantast, wordt besloten om het over een andere boeg te gooien. Na grondig wetenschappelijk onderzoek blijkt de conventstuin historisch bekend te staan als het ‘koolhof’. Er wordt dan ook beslist om de historische groentetuin te herstellen. Deze extra trekpleister voor het begijnhof vertelt niet enkel een erfgoedverhaal, maar is vandaag ook maatschappelijk relevant.

Dit is een echt voorbeeldproject, een eye-opener, een project dat gedeeld mag worden, zeker met de andere begijnhoven in Vlaanderen. De jury apprecieerde zowel de correcte omgang met het erfgoed, gebaseerd op grondig wetenschappelijk onderzoek, maar tevens de ecologisch verantwoorde wijze waarop wordt omgesprongen met een historische tuin. Het sociale aspect door de samenwerking met VELT geven dit project bovendien ook een hoge maatschappelijke relevantie. Deze prijs is dan ook een pluim op de hoed van alle betrokkenen: het stedelijk museum, de stad Hoogstraten, VELT vzw, Erfgoed Noorderkempen en de vele vrijwilligers.

Project winnaar erfgoedprijs 2022: den Ouden Koolhof in Hoogstraten
Informatiebord Den Ouden Koolhof in het begijnhof in Hoogstraten

Laureaten Erfgoedprijs 2022:

Turnhout, Tur’Nouveau: red de sgraffito-decoraties van Paul Cauchie (1875-1952)

De vereniging Tur’Nouveau zet zich in voor bijzonder kwetsbaar erfgoed: de zogenaamde sgraffito-decoraties op de prachtige art-nouveaupanden die Turnhout rijk is. Ondertussen breidt de werking ook uit naar andere gemeenten in de provincie. De jury apprecieert dat dit project inzet op zowel inventarisatie, onderzoek, sensibilisering van eigenaars als publiekswerking. Bovendien wordt samengewerkt met diverse en juiste actoren in het veld. Dit vaak onzichtbare erfgoed krijgt door de inspanningen van vrijwilligers letterlijk weer kleur.

sgraffito-decoraties van Paul Cauchie (project van TurNouveau, laureaat Erfgoedprijs 2022)
sgraffito-decoraties van Paul Cauchie (project van laureaat Tur'Nouveau)

Antwerpen, Konhef vzw: de ontdekking van het grootste verborgen monument van Antwerpen: de Spaanse citadel

Bij de renovatie van het historische pakhuis waarin Konhef gevestigd is, kwamen restanten van de 16de-eeuwse citadelmuur tevoorschijn. In plaats van deze archeologische restanten opnieuw te bedekken – of erger – te verwijderen, koos de eigenaar ervoor om ze te valoriseren en te ontsluiten. De jury looft dan ook dit niet-evidente privé-initiatief; een kleinschalig maar verrassend project. Archeologisch erfgoed verdwijnt meestal na de opgraving, maar in dit geval had de initiatiefnemer een duidelijke erfgoedreflex; met de juiste partners en op een goed onderbouwde wijze wordt deze te weinig bekende bladzijde van de Antwerpse geschiedenis, die op geen andere plek in de stad nog zichtbaar is, met het publiek gedeeld.

Restanten van de 16de-eeuwse citadelmuur in Antwerpen (project van laureaat Konhef)