Opnieuw uitstel voor ontbrekende schakel van F14 fietsostrade Antwerpen-Essen

15.02.2018
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen kreeg onlangs een nieuwe stedenbouwkundige vergunning voor de aanleg van de F14 fietsostrade Antwerpen-Essen over een afstand van 1,5 km tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren. Helaas start 1 buurtbewoner opnieuw een gerechtelijke procedure op tegen de vergunning.

Op de laatste dag van de wettelijke termijn zette een buurtbewoner opnieuw een gerechtelijke procedure in gang tot schorsing en vernietiging van de net afgeleverde stedenbouwkundige vergunning. De provincie Antwerpen kan door het instellen van deze nieuwe juridische procedure andermaal niet starten met de aanleg van dit zeer belangrijke deel van de fietsostrade F14.

Tot de Vlaamse Raad voor Vergunningsbetwistingen een uitspraak doet over het verzoekschrift tot schorsing en vernietiging van de vergunning kan de provincie Antwerpen de werken niet laten aanvatten. Dat is vooral jammer voor de honderden fietsers die door dit nieuwe uitstel moeten blijven wachten op een kwalitatieve fietsverbinding tussen Ekeren en Kapellen. De fietsende pendelaars zullen helaas nog een tijd moeten gebruik maken van de bestaande omweg van en naar de stad Antwerpen. De teleurstelling bij toekomstige gebruikers is zeer groot nu weerom blijkt dat 1 persoon de uitvoering van het project jarenlang kan blijven blokkeren door allerhande procedures.

De Vlaamse overheid (als vergunningverlenende overheid) en de buurtbewoner verdedigen later dit jaar hun zaak voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen. De provincie Antwerpen dient een verzoekschrift in als tussenkomende partij.  Na de pleidooien zal de voorzitter van de Raad voor Vergunningsbetwistingen een arrest vellen. Tot dat arrest rest de provincie Antwerpen niets anders dan afwachten.