Antwerpse deputatie en toeristische sector vragen bijkomende steunmaatregelen

03.08.2020

De Antwerpse deputatie en de toeristische sector zijn bezorgd over de sociaal-economische gevolgen die de extra coronamaatregelen in de provincie Antwerpen veroorzaken en vragen extra steunmaatregelen voor de getroffen bedrijven en personen in de provincie.

Op 29 juli vaardigde Cathy Berx een Politieverordening van de gouverneur uit betreffende aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus voor de provincie Antwerpen. De deputatie van de provincie Antwerpen deelt de bekommernis om de gezondheid en veiligheid van haar inwoners en bezoekers, maar stelt meteen ook vast dat de uitvoering van de politieverordening extra sociaal-economische schade aanbrengt binnen het grondgebied van haar provincie.

In een gezamenlijke brief aan de eerste minister, de minister-president en zowel de federale als Vlaamse ministers vraagt de deputatie op zeer korte termijn een onderhoud met de federale en Vlaamse regering om te bespreken welke mogelijke bijkomende steunmaatregelen er vanuit het federale en Vlaamse niveau kunnen genomen worden om de getroffen personen en bedrijven in de provincie Antwerpen te ondersteunen.

Toerisme Provincie Antwerpen neemt de schrijnende getuigenissen en smeekbedes om bijstand vanuit de sector mee en onderschrijft de vraag naar extra steunmaatregelen. Ook de vele vragen om verduidelijking van consumenten en professionelen zijn overgemaakt aan de diensten van de gouverneur. De lijst met veelgestelde vragen over de aanvullende maatregelen in de provincie wordt voortdurend geüpdatet.

Ook sectororganisatie Logeren in Vlaanderen slaakt een noodkreet namens de kleinschalige logies. Ondanks de grote inspanningen van logies om zich strikt te houden aan de veiligheidsvoorwaarden en vooropgestelde protocollen, worden uitbaters geconfronteerd met talrijke annulaties en overwegen meerdere logies zelfs een sluiting.

Ben je op zoek naar informatie over de coronamaatregelen in de provincie Antwerpen? Neem dan een kijkje op cathyberx.be of bezorg je vraag via coronamaatregelen@provincieantwerpen.be