ASStrid op vakantie: 20 x autismevriendelijk logeren

16.09.2020

Onder impuls van Toerisme Provincie Antwerpen kiezen twintig logies - hotels, gastenkamers, vakantiewoningen, campings en hostels - bewust voor een autismevriendelijk onthaal van kinderen en volwassenen met autismespectrumstoornis (ASS).

Na een screening ter plaatse stelde Toerisme voor Autisme voor hen een visueel stappenplan op.
Elk plan zoomt in op de heen-en terugreis, het onthaal, de kamers en de activiteiten in en rond het logies. Kleurenfoto’s, kaartjes, pictogrammen en korte beschrijvingen zorgen voor meer verduidelijking.
Het stappenplan reduceert stress en biedt een handige houvast voor, tijdens en na de trip. Ook voor familie, reisgezellen of begeleiders.
Bovendien bieden de logiesuitbaters vaak extra service voor bezoekers met autisme aan.

Logiesgids met tips

Inspirerend? Ongetwijfeld!
Met de gids ‘ASStrid op vakantie. Geef gasten met autisme een warm welkom’ stimuleert Toerisme Provincie Antwerpen ook andere ondernemers om hun logies autismevriendelijk(er) te maken.

Van kleine ingrepen in de accommodatie tot een doordachte communicatie: de handleiding bevat tientallen - vaak verrassend eenvoudige - tips voor een gastvrij onthaal.

Minder drempels, meer vakantiegangers

Eerder kozen ook twintig attracties in de provincie Antwerpen voor een autismevriendelijke aanpak.
De combinatie van attracties en logies maakt voortaan échte autismevriendelijke vakanties mogelijk. Een primeur voor Vlaanderen!

Drempels wegwerken en de vakantieparticipatie verhogen: de provincie Antwerpen werkt de komende jaren vol overtuiging verder aan een warm en sociaal toerisme.

Draag je graag je steentje bij? Contacteer medewerker Drempelvrij Toerisme Liesbet De Wit.