Beheersplan Ertbrugge beschermt het groendomein komende 24 jaar

31.05.2021

Op 30 mei stelden provincie Antwerpen en Regionaal Landschap de Voorkempen het geïntegreerd beheersplan Ertbrugge voor aan de bewoners van de gelijknamige wijk. Op de grens tussen Deurne en Wijnegem, verscholen tussen drukke verkeersassen en het industrieterrein, is het hier heerlijk wandelen langs statige groene dreven en erfgoedpareltjes.

Een groep mensen krijgt uitleg van de boswachter van domein Ertbrugge. Ze staan op een pad, tussen bomen en grasveld. Enkele kinderen spelen in de modder.
Warme belangstelling vanuit de buurt! Tijdens een rondwandeling vertelt de boswachter over het nieuwe beheersplan.

De goedkeuring van het beheersplan voor domein Ertbrugge is één van de eerste realisaties van het provinciaal gebiedsprogramma Groen Kruis, dat bestaande open ruimte en groengebieden in de noordoostelijke rand van Antwerpen zoveel mogelijk wil behouden, versterken en met elkaar verbinden. Ertbrugge, een groene long aan de rand van de stad, is daarbij een belangrijke schakel.

Het gebiedsprogramma staat onder dagelijkse leiding van een provinciale coördinator, zodat acties goed gepland en op elkaar afgestemd kunnen worden. Het voordeel van deze gecoördineerde aanpak is dat we over muurtjes kijken en erover waken dat functies zoals wonen, werken, recreatie, natuur en zo meer in het hele gebied samen worden aangepakt, en dat de partners onderling alles goed afstemmen.”

Het gebiedsprogramma Groen Kruis is actief in de districten Ekeren, Merksem, Deurne en de gemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem. De provincie coördineert de samenwerking met de districten, gemeenten en partners zoals Regionaal Landschap de Voorkempen, Agentschap Natuur en Bos en Departement Omgeving, en met lokale spelers zoals GruunRant. Zo kan het gebied uitgroeien tot een groene corridor, waardoor het er aangenamer leven wordt.

In december hebben we met de partners een actieplan en prioriteiten afgeklopt. Zo komt tussen het Park van Schoten en de Bremweide een brug mét groenstrook over het Albertkanaal. In de Groot Schijnvallei kijken we waar we natte natuur kunnen creëren en oevers ecologisch kunnen inrichten, en waar we faunapassages kunnen creëren. En we bekijken op welke plekken binnen Groen Kruis we boombruggen over de weg kunnen hangen, zodat eekhoorns veilig kunnen oversteken.”

Kinderen lopen op een zandpad tussen velden vol gele bloemen in domein Ertbrugge. Verderop zie je een woonwijk liggen.
Voor de bewoners van de omliggende woonwijken is Ertbrugge een echte groene long, waar ze kunnen wandelen en spelen.

Toekomstplan voor Ertbrugge

Met het geïntegreerd beheersplan van Ertbrugge stellen we nu een eerste, tastbaar project van Groen Kruis voor. Op 30 mei kregen de bewoners van de wijk Ertbrugge in Deurne als eersten een blik op wat het beheersplan concreet betekent voor de groene long in hun wijk.

Het beheersplan Ertbrugge geldt voor de komende 24 jaar. Het geeft een overzicht van afspraken en maatregelen die zowel het erfgoed als de natuur in dit unieke gebied ook in de toekomst veilig stellen. Op basis van dit plan krijgen de eigenaars ook toegang tot financiële ondersteuning vanuit de Vlaamse overheid. Dat kan gaan over restauratie van gebouwen, het beheer van dreven, het verzorgen van oude monumentale bomen en meer.

De nieuwe bewoners van co-housing Zwarte Arend zijn hier alvast opgetogen over: “We genieten ervan te mogen wonen in dit unieke landschap aan de rand van de stad,” zegt jonge mama Wenke Mast. “De ondersteuning die we kunnen krijgen om onze historische boerderij en delen van het landschap te onderhouden en restaureren maakt alles financieel net iets meer haalbaar.”

Paul Lermytte, voorzitter van wijkgroep Ertbrugge is verheugd dat deze groep van vrijwilligers het onderzoek kan ondersteunen. “Met onze wijkgroep zijn we al 35 jaar actief hier. Het is fantastisch om met alle partijen zo goed samen te werken: politici, ambtenaren, verenigingen, wijkbewoners. Daarom houden we hier binnenkort een feest, om onze 35 jaar én de goede samenwerking te vieren."