Turnhoutenaren planten meer dan 10.000 bomen voor nieuw stadsbos

09.12.2019
???module.newsItem.label.themes???

Vorige week verrees een nieuw stadsbos in Turnhout. In drie dagen tijd werden meer dan 10.000 bomen aangeplant op een oppervlakte van vier hectare, één van de grootste aanplantingen ooit voor de stad. De provincie ziet zo het aantal beboste hectare op haar grondgebied stijgen naar 26,18 hectare en nadert haar streefdoel om 30 hectare bos te realiseren in drie jaar tijd.

Inwoners, leerlingen, jeugdbewegingen, … iedereen kwam planten voor het nieuwe stadbos. Het wordt dan ook een bos voor iedereen, goed bereikbaar vanuit het centrum van Turnhout en dichtbij enkele scholen en jeugdbewegingen. Bosgroep Kempen Noord adviseerde stad Turnhout bij de keuze van het plantsoen en begeleidde de aanplanting, Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete maakte samen met de stad het ontwerp voor het bos, dat later nog een wandelpad en een poel krijgt.

Het stadsbos zal fungeren als een natuurlijke airco tijdens hete zomers, het biedt schaduw en zuivere lucht voor de inwoners van Turnhout en het wordt een natuurlijke plek om te spelen en te ontspannen. Omwille van de voordelen voor het klimaat, de biodiversiteit en onze gezondheid, werkt de provincie al jaren aan meer en beter bos. We engageerden ons dan ook om 30 hectare aan te planten in drie jaar tijd. Dankzij de dagelijkse inzet van de Antwerpse Bosgroepen en Regionale Landschappen, zullen we die 30 hectare tegen het einde van dit plantseizoen realiseren.

23 verschillende soorten voor een divers bos

Bosgroep Kempen Noord gaf advies bij de keuze van het plantsoen en begeleidde de aanplanting. Marieke Verreet, coördinator bij de Bosgroep, legt uit waarom er voor diverse soorten gekozen werd: “We planten hier een bos met een brede bosrand aan. Er wordt gekozen voor een grote soortendiversiteit met inheemse bomen en struiken. Deze soorten komen hier van nature voor en gedijen dus ook gemakkelijker. In totaal planten we wel 23 verschillende soorten aan. We kiezen voor variatie zodat ziekten en plagen als gevolg van de klimaatverandering minder effect hebben. Daarnaast houden we ook rekening met de bodemgesteldheid en met de biodiversiteit. Zo planten we in het nattere deel van het bos meer Es en Zwarte Els, terwijl we in de bosrand kiezen voor soorten die een meerwaarde bieden voor bijen en vlinders (winterlinde, spork, hazelaar, Europese vogelkers, boswilg, vlier, …)”

Aanplanting Turnhout Dag van de Boseigenaar

Dag van de Boseigenaar

De laatste dag van de aanplanting stond in het teken van de ‘Dag van de Boseigenaar’. Alle Vlaamse bosgroepen plantten gisteren samen 8 hectare bos aan en zetten hiermee de vele boseigenaren in de kijker.

Bosgroepen verenigen boseigenaars en ondersteunen hen bij het duurzaam beheer van hun bossen. De gegroepeerde aanpak garandeert een efficiënt en bovenlokaal beleid. Elke boseigenaar kan gratis en vrijblijvend aansluiten bij de bosgroep. De Antwerpse Bosgroepen worden financieel ondersteund door de provincie Antwerpen voor hun basiswerking. Verder coördineert de provincie de kwaliteitsvolle samenwerking tussen de bosgroepen. Meer info op www.bosgroepen.be

Voor een actuele status van de beboste oppervlakte in de provincie, bekijk de bosteller!