36 provinciale kunstwerken op transport richting Mol

21.08.2018

Vanaf 15 september kan je het expoproject 'Mol kiest kunst' op 5 locaties in Mol bezoeken. Via een participatieproject konden inwoners vooraf uit een achttal gerenommeerde kunstcollecties hun favoriete werken selecteren. De Mollenaren kozen maar liefst 36 kunstwerken uit de provinciale kunstcollectie.

'Dubbelobject positief/negatief' in plaatstaal door Mark Verstockt

Een groep van ongeveer 25 volwassenen en 15 kinderen selecteerde de werken voor de tentoonstelling 'Mol Kiest Kunst'. Vooraf volgden de deelnemers een reeks workshops over het kijken naar en interpreteren van kunst. Uit de provinciale kunstcollectie kozen ze 36 werken, waaronder schilderijen, beeldhouwwerken, foto's, zeefdrukken en collages.

Vandaag worden de werken in het Provinciehuis aan de Singel ingepakt voor transport richting Mol. Dat gebeurt onder begeleiding van curator Griet Minnebach en provinciaal collectiebeheerder Roel De Ceulaer. Het gaat onder meer over het portret van Roger Avermaete op doek door Jan Cockx, het dubbelobject positief/negatief in plaatstaal door Mark Verstockt en het schilderij Lips door Cindy Wright.

De provincie Antwerpen beschikt over een kunstcollectie van ruim 2300 werken. De collectie wil via externe curatie een dialoog aangaan met het culturele buitenveld door het creëren van uitleenmogelijkheden aan gemeenten, musea, kunstgalerijen en private foundations.