Beeld De Leeuw glanst weer

01.12.2020
???module.newsItem.label.themes???

Een van de blikvangers in de tuin van het provinciehuis is ‘C861926/2’ van Bert De Leeuw. De restauratie van het 4,5 meter hoge kunstwerk werd eind november afgerond.

Restauratie beeld ‘C861926/2’ van Bert De Leeuw

Het bronzen beeld onderging een grondige poetsbeurt en kleine beschadigingen werden hersteld. Door de behandeling heeft het nu opnieuw de kleur en glans zoals de kunstenaar het 40 jaar geleden heeft bedoeld. De sculptuur werd afgewerkt met een nieuwe vernislaag die het voor de komende decennia moet beschermen tegen weer en wind.

De restauratiebehandeling werd uitgevoerd door de firma Metafose, die recent ook een sculptuur van De Leeuw uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) onder handen nam.

In dit korte filmpje zie je het lassen van de barsten in het brons.

Zichtbaarder dan ooit

Het beeld C861926/2 werd in 1980 in de voortuin van het oude provinciehuis ingehuldigd, op een plek met eerder weinig passage en veel struikgewas. Afgelopen lente werd het zware beeld met een kraan op zijn sokkel gehesen, op een goed zichtbare plaats. Zoon Hendrik, die het archief van zijn vader beheert en betrokken was bij de totstandkoming van de sculptuur, was erbij.

Het beeld is herenigd met de fontein van Pol Bury, die in 1981 een plaats voor het provinciehuis kreeg en nu al een tijdje in de tuin staat. Vanaf het voorjaar van 2021 hernemen de 42 stalen armen van dit kunstwerk weer hun kantelende beweging.

Beide sculpturen maken deel uit van de provinciale kunstcollectie. De Leeuw en Bury waren allebei betrokken bij de kunstenaarsgroep G58-Hessenhuis en deelden een visie op kunst. De Leeuw verklaarde destijds dat hij bij het ontwerpen van zijn beeld dacht aan de opzet van het gebouw, aan het personeel en hun ‘schrijfmachines’.

Bert De Leeuw

Bert De Leeuw (1926 – 2007) was een Antwerps kunstenaar. In 1958 maakte hij samen met onder meer Vic Gentils, Paul Van Hoeydonck en Pol Mara deel uit van de groep G58-Hessenhuis. Hij evolueerde van schilder naar beeldhouwer, met een uitgesproken voorliefde voor brons. Zijn humanitair-sociale bekommernis klinkt ook door in de zogeheten ‘totempalen’ die hij vanaf 1970 creëerde. Het zijn onderling hercombineerbare ensembles van meerledige, abstracte vormen die gebaseerd zijn op de kubus. Elk van de zichtbare zijden heeft een eigen ‘gezicht’ door steeds verschillende inkervingen en uitstulpingen. Door de wisselende stapelingen treden deze verschillende mensbeelden als het ware in contact met elkaar. Deze typische werken zijn onder meer opgenomen in de collecties van het KMSKA en het Middelheimmuseum. De sculptuur C861926/2 sluit aan bij dit concept van gestapelde blokken, ook al is het uit één deel vervaardigd.

De herplaatsing van dit kunstwerk kadert in de ambitie om de Collectie provincie Antwerpen toegankelijk te maken voor het publiek.

Iedereen is welkom in de tuin van het provinciehuis.

Enkele toen-en-nu-foto’s van het beeld van Bert De Leeuw vind je in dit album op Flickr.