Tuin rond provinciehuis wordt nieuwe groene long in Antwerpen

Vanaf mei start de firma Hertsens met de aanleg van de tuin rond het provinciehuis in Antwerpen. Het provinciebestuur koos voor een open en volledig publiek toegankelijke tuin als extra meerwaarde voor de buurt.

Het vorige provinciehuis was omgeven door een bovengrondse parking en gesloten tuinen. De parking van het nieuwe gebouw ligt volledig ondergronds. Er komt een groendak bovenop, als onderdeel van de nieuwe tuin. De tuin wordt publiek toegankelijk. Daardoor kan de buurt mee genieten van dit extra stuk groen. Bovendien wordt de site van het provinciehuis een veilige doorsteek voor voetgangers en fietsers van de Koningin Elisabethlei naar de Harmoniestraat.

Duurzame inrichting en beheer

De inrichting van de tuin is een samenwerking tussen verschillende partners: Architect: Xaveer De Geyter Architecten bvba, landschapsarchitect: Michel Desvigne Paysagistes, werfopvolging: Atelier voor Ruimtelijk Advies en voor technieken: Studiebureau Boydens. Net zoals bij het gebouw zelf, kregen ze voor de tuin de opdracht om een duurzame en ecologische tuin te ontwerpen die focust op inheemse planten. Speenkruid, zomereik en Gelderse roos zijn enkele van de soorten die in de tuin middenin de stad terug ruimte krijgen.

Tijdens de bouwwerken werden zoveel mogelijk bestaande bomen bewaard. Daarnaast komen er 154 nieuwe hoogstambomen en 7431 heesters, waarvan de bittere wilg en de spierstruik het leeuwendeel uitmaken. Klimplanten en bloemen zorgen verder voor een groen en kleurig kader. Bomen, struiken en bodembedekkers werden zo gekozen dat ze een gevarieerd kleurenpalet tonen doorheen de verschillende seizoenen. Aan de noordzijde van het domein wordt een verwilderd stuk tuin opgekalefaterd en toegankelijk gemaakt. Bij het beheer kiest de provincie voor ecologische maatregelen, zonder gebruik van kunstmest en pesticiden.

Aanleg tuin in fases

De aanleg van de tuin gebeurt in fases. Eind april verdwijnen de werfcontainers en wordt de zone leeggemaakt. Om de nieuwe tuin aan te leggen werd de firma Hertsens uit Zwijndrecht geselecteerd. Het oude tuingedeelte wordt eerst onder handen genomen en in haar oude glorie hersteld. In juli worden nutsleidingen, en wandel- en fietspaden voorzien. Ook een aantal kunstwerken komen terug, zoals de gerestaureerde fonteinsculptuur van Pol Bury.

De provincie organiseerde op 20 april een buurtvergadering om de aanleg van de tuin door te nemen.

Werf provinciehuis

Omdat het vroegere provinciehuis tal van gebreken vertoonde, werd het in 2014 afgebroken. Ondertussen verrees een duurzaam, modern en compact gebouw aan de Koningin Elisabethlei in Antwerpen. Aannemer Democo-Denys is momenteel bezig met de afwerking. Vanaf 15 oktober wordt de provinciale administratie opnieuw gehuisvest in het gebouw. Momenteel is die verspreid over vier locaties. Meer info vind je op onze pagina's over het provinciehuis.