Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit van provincie Antwerpen fietst 3 020 kilometer voor Dikketruiendag

12.02.2019
???module.newsItem.label.themes???

Voor de 16de editie van Dikketruiendag voerde weerman Frank De Boosere de klimaatflandriens aan die fietsen voor een beter klimaat. Ook het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit van de provincie Antwerpen sprong mee in het zadel. Zij gingen de uitdaging aan om op slechts 12 dagen tijd meer dan 2 800 kilometer bij elkaar te fietsen.

Dikketruiendag 2019
Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit fietst 2 991,1 kilometer voor Dikketruiendag

Klimaatwetenschappers zijn het er over eens: de massale uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen door de mens zorgen ervoor dat de aarde opwarmt en onze leefomgeving onder druk komt te staan. Fietsbeleid is daarom een belangrijk speerpunt binnen het beleid van de provincie Antwerpen. We willen iedereen op de fiets krijgen. Uiteraard start dit intern. Het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit greep de 16de editie van Dikketruiendag aan om mee te trappen voor een beter klimaat.

2 867 kilometer

Van 1 tot 12 februari 2019 ging een 90-tal collega’s van het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit van de provincie Antwerpen de uitdaging aan om 2 867 kilometer bij elkaar te fietsen. Dat cijfer werd niet lukraak gekozen. De totale oppervlakte van de provincie Antwerpen bedraagt namelijk 2 867 km². De collega’s noteerden al hun verplaatsingen, in het kader van het werk. Uiteindelijk strandden ze op 3 020 kilometer.

Fietsen voor het klimaat

Voor heel wat collega’s van het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit stopt het fietsen niet na deze periode. Zij fietsen een heel jaar door voor het klimaat. Gemiddeld fietsen de collega’s van het departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit zo’n 126 000 kilometer per jaar.