Provincie Antwerpen start met aanleg brug- tunnelcomplex in Lier

30.04.2020
???module.newsItem.label.themes???

Voor de provincie Antwerpen is de stad Lier een belangrijk knooppunt in het fietsostradenetwerk. Het veilig kruisen van de ring rond Lier (R16) en de treinsporen is een absolute noodzaak voor de realisatie van de fietsostrade F11 Anwerpen-Lier. De werken aan deze fietsbrug en –tunnel starten 4 mei 2020.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier toekomstbeeld van op  fietsbrug

In de verdere realisatie van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier voorziet de provincie Antwerpen een vlotte verbinding tussen de Hockeyweg en het station van Lier. Om deze verbinding vlot en veilig te maken, komt er een fietstunnel onder de ring rond Lier (R16) tussen de twee sporenbundels. Daarnaast realiseren we een fietsbrug over de sporen langs de noordzijde van het station, dus over de spoorbundel vanuit Antwerpen. Ook de fietsostrade F16 Lier-Lint sluit aan op dit brug-tunnelcomplex.

Maandag 4 mei 2020 start de aannemer met de werken. In augustus 2020 staat het inschuiven van de fietstunnel onder de R16 op de planning. Nadien volgt de bouw van de brugpijlers zodat in juni 2021 de brugdelen geplaatst kunnen worden. Zonder tegenslag rondt de provincie Antwerpen dit project af tegen eind 2021.

Dit project kost bijna 8 miljoen euro. De provincie Antwerpen investeert 4 miljoen euro in de bouw van de fietsbrug en –tunnel en kan op een cofinanciering van 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid rekenen.

Verloop werken

Voor de aanleg van het fietspad en de bouw van de tunnel moet de aannemer heel wat grond en materiaal vervoeren. Vooral in de periode vanaf 4 mei 2020 tot aan het bouwverlof zal het werfverkeer met vrachtwagens door o.a. de wijken Zevenbergen en Donk rijden. Vervolgens bouwt de aannemer de fietstunnel naast de R16 en legt hij de weg naar de fietstunnel aan. Na het bouwverlof, in augustus 2020 tot juni 2021, werkt de aannemer verder aan de bouw van de brugpijlers.

Traject werfverkeer

Tijdens deze werken verlaten de vrachtwagens de Ring via de Donkweg om zo langs de Smedenstraat, Stijn Streuvelslaan en Ernest Claeslaan naar de werf te rijden.