Fietsostrade F11 Antwerpen Lier tussen Deurne en Boechout klaar

20.05.2020
???module.newsItem.label.themes???

Een fietsostrade van 4,5 meter breed en 3,7 kilometer lang verbindt voortaan de Vosstraat in Deurne met de reeds gerealiseerde fietsostrade langs de Oude Steenweg in Boechout. Als fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route met maar liefst elf kruisingen minder.

In september 2018 startte de provincie Antwerpen met de aanleg van de fietsweg. Een belangrijke mijlpaal in de realisatie van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier was de plaatsing van de fietsbrug. De dertig meter lange fietsbrug op de grens van Mortsel en Boechout is een knap staaltje vakwerk. Je steekt als fietser de spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van vijf meter breed.

Ondanks het feit dat de fietsostrade nog niet volledig open was, kent ze toch al succes. Begin dit jaar telde de provincie Antwerpen tijdens de ochtendspits gemiddeld honderd fietsers per uur langs de Luchthavenlei op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Uit de tellingen van april blijkt dat er gemiddeld 1690 fietsers per dag gebruik maakten van deze fietsostrade. Het feit dat we massaal aan het fietsen gingen tijdens de lockdownperiode is ongetwijfeld de reden dat dit cijfer beduidend hoger ligt dan tijdens de eerste helft van maart, met een gemiddelde van 526 fietsers per dag. De absolute topdag tot nu was zondag 26 april waar 3 340 fietsers geteld werden aan de Luchthavenlei.

Ondertussen zijn alle werken afgerond en is de fietsostrade officieel geopend. Het coronavirus stak een stokje voor het officieel infietsen van dit deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Maar uitstel is zeker geen afstel. De provincie Antwerpen voorziet nog een feestelijke opening later op dit jaar.

Investeringen

De realisatie van dit project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies en 800 000 euro van de Vlaamse overheid. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Voor de aanleg van de fietsweg kan de provincie Antwerpen via het Fietsfonds rekenen op ruim 3 miljoen euro vanuit de Vlaamse overheid.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in het netwerk

Voor de provincie Antwerpen zijn de steden Lier en Antwerpen belangrijke knooppunten in het fietsostradenetwerk. Op termijn fiets je vanuit de Pallieterstad veilig, vlot en comfortabel via fietsostrades naar Antwerpen (F11), Mechelen via Lint (F16 en F1), Aarschot (F104), Herentals (F103) en Boom (F17). In Antwerpen sluit de F11 aan op de FR10, het Ringfietspad en de F1 richting Mechelen.
De fietsostrade F11 Antwerpen-Lier wordt 12 km lang. Ondertussen is reeds 75% van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier befietsbaar. Om deze fietsostrade verder te realiseren, is provincie Antwerpen begin mei gestart met de realisatie van een fietstunnel onder de ring van Lier en een fietsbrug over de spoorlijnen richting de noodzijde van het station.

Logo EFRO Europa Vlaanderen