Provincie Antwerpen plaatst fietsbrug over Kleine Nete in Herentals voor fietsostrade F105 Herentals-Balen

09.10.2020
???module.newsItem.label.themes???

De fietsostrade F105 Herentals-Balen telt op het grondgebied van de stad Herentals maar liefst vijf fietsbruggen en één fietstunnel. Slechts twee fietsbruggen ontbreken nog. De provincie Antwerpen plaatste de voorlaatste fietsbrug, namelijk die over de kleine Nete ter hoogte van Aveve in Herentals. Later volgt nog de realisatie van de fietsbrug over ’t Vlietje.

Fietsbrug over kleine Nete ter hoogte van Aveve

Na de realisatie van de fietstunnel aan Koulaak, de fietsbruggen over het kanaal Bocholt-Herentals, in de Sint-Jobsstraat en over de Kleine Nete ter hoogte van het Olens Broek, plaatste de provincie Antwerpen nu een fietsbrug over de Kleine Nete ter hoogte van Aveve. Met de plaatsing van deze fietsbrug komt de provincie Antwerpen alweer dichter bij de realisatie van de fietsostrade F105 Herentals-Balen.

Aannemer Mols plaatste de fietsbrug van 36 meter lang over de Kleine Nete. De brug is veel breder dan de Nete bedding. Dit komt omdat de provincie Antwerpen rekening houdt met het ECO-pad dat langs de Kleine Nete komt.

Kaartje locatie fietsbrug over Kleine Nete ter hoogte van Aveve

Investering van 500 000 euro

De fietsbrug over de Kleine Nete is 36 meter lang. Deze stalen constructie werd in een atelier gemaakt en nadien getransporteerd naar de juiste locatie. Nadien werd de fietsbrug in één geheel omhoog gehesen en op de juiste plaats gelegd. In de leuning van de fietsbrug is verlichting voorzien.

De kostprijs van deze fietsbrug bedraagt 514 577 euro. De provincie Antwerpen doet voor de aanleg van deze fietsbrug o.a. beroep op het Fietsfonds en ontvangt zo 50% subsidie van de Vlaamse Overheid.