Bouw aan een positieve groepsdynamiek in de klas
Verwerf inzichten en technieken zodat iedere leerling zich goed voelt en tot leren komt
- vrijdag 12 maart 2021 van 09.30 uur tot 16.30 uur
-
BuO Leerzorg
-
Kleuteronderwijs
-
Lager onderwijs
-
Leerkrachten
-
Lerarenopleiding
-
Secundair onderwijs
120€ (inclusief broodjeslunch)

Inhoud?
Een positieve dynamiek en warme relaties in je klas zijn essentieel om tot goed onderwijs te komen. Ze dragen bij aan een positief klasklimaat dat ervoor zorgt dat kinderen zich goed voelen en tot leren kunnen komen. De leerlingen in je klas en de sfeer in de groep kunnen sterk van elkaar verschillen. Maar een aantal theoretische inzichten inspireren om iedere groep op weg te zetten.
Wat leer je?
Inzichten:
• de preventiepiramide: wat betekent een positief klas- en
schoolklimaat en wat draagt daartoe bij;
• groepsdynamische
kaders: fasen in de groepsontwikkeling en de Roos van Leary;
•
communicatie: het installeren van omgangsvormen en normen in de
klasgroep: TOPOI-model.
Vaardigheden:
• herkennen en benoemen van bevorderende en belemmerende
factoren in de klas en op school;
• hanteren van inzichten in je
handelen: veel interactieve oefeningen;
• vertalen van de
inzichten naar een concrete aanpak voor jouw klas en school, o.a. tips
om bij een moeilijke groepsontwikkeling op een juiste manier te interveniëren.
Door wie?
Mertens Pieter
Werkte negen jaar op de Dienst Preventie van stad Mechelen (rond
tienerwerking en project over omgaan met agressie en sociale
vaardigheden)
Werkte als freelancer voor Gevangenis Brugge rond
conflicthantering en communicatie
Op dit moment werkzaam bij
hogeschool UCLL
Expert in omgaan met moeilijk gedrag en groepsdynamica
Voor wie?
begeleiders buitenschoolse opvang, (toekomstige) leerkrachten (buitengewoon) secundair onderwijs, lager onderwijs & kleuteronderwijs
Extra informatie?
Voormiddag:
Tijdens de eerste halve dag vertrekken we vanuit de
preventiepiramide van Johan Declerck. Dit kader helpt om de factoren
(op jouw school) die een positief school- en klasklimaat bevorderen en
belemmeren in kaart te brengen. We gaan vervolgens aan de slag met
kaders en inzichten uit de groepsdynamische wetenschappen (fasen in de
groepsontwikkeling, Roos van Leary) en ervaren de impact ervan op
onszelf en de groep via interactieve oefeningen. Tot slot staan we
stil bij de vraag: wat betekenen deze inzichten voor ons team en voor
onze klasgroepen op school?
Namiddag:
Dag twee bouwt verder op de inzichten uit dag een. We verdiepen
ons in het installeren van positieve, verbindende contacten en
omgangsvormen tussen leerlingen. We staan stil bij ons
'niet-onderhandelbaar kader': hoe willen we dat leerlingen met
zichzelf, elkaar en ons als leerkracht omgaan? Hoe kunnen we ervoor
zorgen dat we dit oefenen en dat leerlingen zich deze omgangsvormen
eigen maken? Het TOPOI-model van Hoffman helpt om te begrijpen wat
vaak zorgt voor misverstanden. Inzichten uit o.a. Verbindend
Communiceren bieden een alternatief voor de praktijk. Het einddoel:
een fijne klas waar leerlingen zich goed voelen en zich kunnen vormen.
Inschrijven?
Deze vorming wordt aangeboden door TENZ. Inschrijven verloopt dan ook via deze onderwijsondersteunende organisatie.
Coronamaatregelen?
Indien deze vorming niet kan doorgaan in onze vestiging in Antwerpen zal de vorming deels als webinar doorgaan.
Het eerste deel wordt dan op 12 maart tussen 9.30 en 12.30 uur als webinar aangeboden. De andere halve dag wordt verplaatst naar een later tijdstip, waarop het opnieuw mogelijk is om live vorming te geven.