Aan de slag met (gewezen) anderstalige nieuwkomers in de reguliere klas

Welke organisatievormen, taken en werkvormen kan je inzetten om de taalontwikkeling van (gewezen) anderstalige nieuwkomers te stimuleren?

Datum/uur
  • woensdag 27 oktober 2021 van 09.30 uur tot 15 uur
Status
Uiterste inschrijfdatum
woensdag 20 oktober 2021
Doelgroepen
  • Leerkrachten

  • Lager onderwijs

  • Lerarenopleiding

  • BuO Leerzorg

Prijs

55€

Heb je (gewezen) anderstalige nieuwkomers in de klas en weet je niet goed hoe je hen optimaal kan begeleiden? Durf je je eigen lespraktijk in vraag te stellen en samen met andere leerkrachten na te denken over andere richtingen die je kan inslaan? Dan is deze vorming echt iets voor jou!

Tijdens deze vorming voor klasleerkrachten ontdekken we welke organisatievormen, taken en werkvormen je kan inzetten om de taalontwikkeling van anderstalige nieuwkomers te stimuleren. Differentiatie als basishouding is een van de belangrijkste principes in deze vorming. We bekijken dan ook een aantal lesvoorbereidingen door de ogen van (gewezen) anderstalige nieuwkomers. Deelnemers krijgen bovendien de kans om ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. Op deze manier worden handvatten aangereikt om zoveel mogelijk op zoek te gaan naar verbinding met je eigen klaspraktijk.

De vorming duurt tot 12:30 uur. Na de vorming is er een welkom@docAtlas voorzien. Daarbij kunnen deelnemers tussen 13 en 15 uur materialen verkennen die aansluiten bij de vorming.

Voor wie?

Leerkrachten, zorgleerkrachten en -coördinatoren, beleidsondersteuners, directies, pedagogisch begeleiders en andere geïnteresseerden uit het lager onderwijs met een (gewezen) anderstalige nieuwkomer in de klas.