Zelfzorg in het onderwijs

Datum/uur
  • vrijdag 21 oktober 2022 van 09 uur tot 16 uur
Doelgroepen
  • Niet niveaugebonden

Prijs

85€

INHOUD?

Onderwijzen, leiden, begeleiden, overtuigen vraagt heel wat inspanning. Lichamelijke en mentale inspanning eigen aan spreken voor groepen, alert zijn, plannen, beslissen, bewegen... wordt vaak onderschat, maar kan je mits een goede nachtrust compenseren.

Daarnaast zijn er ook vaak emoties die je ‘bedrukt’ maken, zoals onmacht, faalangst, frustratie, kwaadheid, ongeduld. Deze emotionele druk is moeilijker te ontkoppelen, de aanleiding verdwijnt niet zomaar, problemen zijn soms ‘blijvend’ van aard.

Hoe kan ik zelf deze emotionele druk ontkoppelen of draaglijker maken?

‘Drukkende’ emoties ontstaan door een bedreiging van normen, grenzen, verwachting, waarden, visie...

We verkennen vier strategieën die  vaak gebruikt worden om met deze bedreigingen om te gaan :   

·        ontkennen of doen alsof er niets is

·        vluchten of uitvluchten zoeken

·        aanvallen of actie ondernemen

·        hulpeloos of ontmoedigd zijn

Elke strategie is nuttig, als ze naar een resultaat leidt. Zonder uitkomst én blijvend van aard, worden deze strategieën de oorzaak van heel wat fysieke of mentale klachten.

En toch kan je via emotiebehendigheid heel wat druk ontkoppelen :

1. bewust worden van je emotie, liefst in een vroeg stadium

2. kunnen benoemen van je eigen emotie, zonder oordeel

3. weten welke eigen norm bedreigd wordt in dit verhaal

4. vanuit dit ‘breedbeeld’ , nieuwe keuzes maken, nieuwe strategieën toepassen.

WERKWIJZE?

Aangename interactieve vorming met vele voorbeelden.

Aandacht voor eigenwerkveld

VOOR WIE?

Iedereen verbonden met onderwijs, ambulante en residentiële begeleiding.

DOOR WIE?

Gaublomme Hendrik van het Namaskara vormingscentrum uit Brakel (Oost-Vlaanderen) .

Hendrik is creatief therapeut, lichaamstherapeut, teamcoach en yogadocent. Hij heeft reeds 30 jaar voltijdse ervaring in de vormingswereld en opleidingen rond communicatieve vaardigheden, stressbestendigheid en burnout, mind-wellness, meditatie, respectbevordering en gezagsontwikkeling, teamspirit en teamactivatie, Hatha en Prana Yoga.