Digitale documenten

Wie kan zich registreren op het online belastingportaal?

Iedere burger kan zich registeren op het online belastingportaal.  

De referentiepersoon van het gezin dient zich te registeren. Dit is de persoon die nu al het aanslagbiljet op zijn/ haar naam ontvangt.

Om te registeren moet je 1 van onderstaande 4 dingen bij de hand houden:

  • Itsme app op je smartphone 
  • eID en kaartlezer
  • Federaal token
  • Beveiligingscode via mobiele app

Na een succesvolle registratie krijg je vanaf 2020 je aanslagbiljet digitaal.  

Registratie algemene provinciebelasting duurt 3 minuten en doe je zo:

Stap 1:
Hou je eID en kaartlezer of Token bij de hand. Heb je dat niet, dan kan je vanaf nu ook aanloggen met de 'Itsme app' op je smartphone.

Stap 2:
Surf naar https://belastingen.provincieantwerpen.be

--> Ga naar 'Algemene provinciebelasting - Digitale documenten'

Stap 3:
Klik op 'REGISTREER NU' en meld je aan met je eID en kaartlezer, Token of de 'Itsme' app op je smartphone.

Stap 4:
Klik op op de tegel 'Mijn gegevens' en vervolgens op 'Toevoegen'. Vul je persoonlijke gegevens op het invulformulier in en kies de manier waarop jij je belastingbrief wil ontvangen in 2020: via e-mail, Doccle of Zoomit.

Indien je voor Doccle kiest, dien je nog een connectie met Doccle te maken via de 'Doccle Connect' knop die je op het portaal ziet.

Stap 5:
Klaar! Je krijgt een mail met de bevestiging. Je kan altijd je gegevens aanpassen. Vanaf 2020 ontvang jij je belastingbrief digitaal.
 

Its me

Hoe gebruik ik de itsme app op mijn smartphone om mij aan te melden?

1. Download de gratis itsme app (App Store of Google Play)

2. Neem bij de hand:

  • smartphone
  • bankkaart of eID
  • kaartlezer

3. Maak je account aan op https://www.itsme.be

Meer informatie: https://www.itsme.be 

Wat als ik het aanslagbiljet ook in 2020 op papier wil krijgen?

Dan hoef je niets te doen. Wie zich niet registreert op het online belastingportaal, krijgt het aanslagbiljet ook in 2020 op papier. 

Wat doe ik wanneer ik mijn belastingdocumenten niet meer digitaal wens te ontvangen?

Meld je aan op het portaal. Bij de tegel 'Mijn gegevens' duid je aan 'Ik wens mijn documenten niet digitaal te ontvangen' en bevestig je keuze.

Wat als ik mijn gegevens (e-mail, tel. nr., ...) wil aanpassen?

Log hier aan op het belastingportaal en pas je gegevens aan. 

Waar kan ik terecht met vragen rond registratie/ wijzigen van gegevens?

Provincie Antwerpen
Dienst Fiscaliteit
Koningin Elisabethlei 22
2018 Antwerpen
belastingen@provincieantwerpen.be 
03.240.53.46

Wat met de provinciebelasting op de bedrijven?

De provinciebelasting op de bedrijven zijn ook digitaal. Meer info: 'Digitale documenten bedrijven'