Fontein Bury is blikvanger in tuin provinciehuis

11.06.2021
???module.newsItem.label.themes???

Er beweegt wat in de tuin van het provinciehuis. De fontein van Pol Bury kreeg een nieuwe, opvallende plaats toebedeeld. Na 7 jaar stroomt er opnieuw water door de 42 armen van dit unieke kunstwerk.

Pol Bury - Fontein Mei 1981
Opening fontein provinciehuis

Tijdens de bouw van het nieuwe provinciehuis werd de fontein gedemonteerd en gerestaureerd door atelier Metafose. Het kunstwerk is een echte blikvanger in de 2,3 ha publieke tuin.

De fontein van Pol Bury behoort tot de provinciale kunstcollectie. De kunstenaar was van de Verenigde Staten tot Japan bekend om zijn kinetische kunst. De ‘Fontein Mei 1981’ werd veertig jaar geleden in de vijver voor het oude provinciehuis geïnstalleerd. Het was gouverneur Kinsbergen die in 1972 na een bezoek aan de Verenigde Staten het idee lanceerde om voor het gebouw een fontein te zetten. Er werden vruchteloos enkele ontwerpen gemaakt en uiteindelijk koos een zeskoppige adviescommissie in opdracht van de Regie der Gebouwen voor dit ontwerp van Pol Bury.

Via een elektrische pomp wordt water in een gesloten circuit voortgestuwd naar het uiteinde van de bewegende armen. Een samenspel van water en wind doet de buizen kantelen, waardoor ze leeglopen en het proces zich kan herhalen. De gestaag knikkende beweging waarmee de fontein zich onder het gemurmel van de waterstralen overgeeft aan dit spel met de zwaartekracht, krijgt nog een bijkomend accent door de reflecterende, gladgepolijste conische afsluitingen van de buizen.

De provinciale kunstcollectie en Pol Bury

De provinciale kunstcollectie telt circa 2.300 werken van uiteenlopende aard. Schilderijen en beeldhouwwerken, van keramiek tot grote beelden. Maar ook textiel, grafiek, drukwerk, foto’s en kunstintegraties maken deel uit van de collectie. Een representatief deel ervan is vrij te bekijken in de publieke zone van het provinciehuis. De provincie zet immers sterk in op een ruime en actieve ontsluiting van de kunstcollectie. Ook de kunst in de tuin sluit naadloos aan bij de ambitie om de collectie toegankelijk te maken voor het publiek.

Pol Bury (1922-2005) was in grote mate een autodidact. Na een korte passage aan de Academie van Bergen verlaat hij de schoolbanken en werkt hij enige tijd als arbeider in een fabriek. Debuteren in de kunsten doet hij als schilder. Een ontmoeting met René Magritte is daarin bepalend en aanvankelijk schildert hij dan ook in een stijl die erg door het surrealisme werd beïnvloed. Na de Tweede Wereldoorlog evolueert Bury naar geometrische abstractie en in 1953 komt hij met zijn ‘Plans mobiles’ in het randgebied van de beeldhouwkunst terecht. Het zijn bewegende schilderijen die bestaan uit gekleurde en naast elkaar geplaatste wentelende plaatjes. Weldra verlaat hij het vlak om volledig in de ruimte te werken. De constructies die hij in hout of metaal maakt, worden over het algemeen in beweging gebracht door gebruik van elektrische motoren, vaak in combinatie met natuurlijke fenomenen als wind, magnetisme of zwaartekracht. Kenmerkend voor zijn werk is een technische en formele perfectie, waarbij hij als basisvormen vooral kubussen, cilinders of bollen gebruikt.

Genieten van 2,3 ha publieke tuin rond het provinciehuis

Rond het Antwerpse provinciehuis vind je een nieuwe groene long van 23.000 m². Dat zijn drie voetbalvelden, gerealiseerd door compacter te bouwen en de parking ondergronds te maken. Het is een duurzame tuin met focus op inheemse planten. Oude bomen die er al stonden werden behouden. Ze kregen gezelschap van 154 nieuwe hoogstambomen en meer dan 7430 heesters, klimplanten en bloemen. Het beheer gebeurt ecologisch, zonder kunstmest of pesticiden. De wandelpaden vormen een veilige doorsteek tussen de Harmoniestraat en de Koningin Elisabethlei. Met een bosachtig stukje, zitbankjes en het weidse grasveld biedt de tuin voor elk wat wils.

Meer info vind je op onze webpagina's over de tuin en de kunstcollectie.