Kunst in het provinciehuis - EIGEN/AARDIG

04.04.2023

Vanaf 21 april 2023 loopt er een nieuwe expo in de kunstinstallatie in het provinciehuis. Daarin gaan kunst en archeologie in dialoog met elkaar.

Camiel Van Breedam, Opgedragen aan de steenbakkers (1967)

De expo EIGEN/AARDIG toont een eigenzinnige selectie van werken uit de provinciale kunstcollectie in dialoog met objecten uit het Provinciaal Archeologisch Depot. Geïnspireerd door beeld en vorm, kleur en textuur, harmonie of tegenstelling.

Het Provinciaal Archeologisch Depot werd in 2015 door de Vlaamse overheid erkend als onroerenderfgoeddepot. De basis werd al gelegd vanaf de jaren 1990. Restauratie- en andere werken aan het eigen provinciaal patrimonium of in de provinciale domeinen resulteerde af en toe in een archeologisch onderzoek, met bijbehorende vondstensembles. Van 1999 tot 2004 voerde de provincie Antwerpen het HSL-project uit: archeologisch onderzoek op het traject van de hogesnelheidslijn vanaf Antwerpen tot aan de Nederlandse grens. De vele vondsten en het uitgebreide archief maakten de overstap naar een echt, volwaardig archeologisch depot noodzakelijk. Vandaag herbergt het depot 376 ensembles uit de steentijden tot en met WO II, afkomstig van archeologisch onderzoek in 46 gemeenten van onze provincie.

EIGEN/AARDIG is de 5de interventie in Every Collection Hides Another Collection, onze kunstinstallatie in het provinciehuis, naar een ontwerp van Nico Dockx.

EIGEN/AARDIG: praktische info

Wanneer

Van 21 april tot en met 28 juli 2023, tijdens de openingsuren van het provinciehuis: op werkdagen van 8 tot 18 uur.

Provinciehuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, Antwerpen

Meer info vind je op de pagina EIGEN/AARDIG.

Over de kunstcollectie

Met een verzameling van ruim 2200 objecten bezit de provincie een rijke en diverse kunstcollectie. Het merendeel van de collectie is afkomstig van kunstenaars die een link hebben met de provincie Antwerpen. Het provinciebestuur zorgt ervoor dat haar kunstwerken op verschillende locaties toegankelijk zijn voor het grote publiek. In het provinciehuis wordt een deel van de collectie in wisselende opstellingen getoond in de installatie Every Collection Hides Another Collection.