Provincie deelt ondergrondse parking met buurt

Vanaf 1 maart opent de parking onder het provinciehuis aan de Koningin Elisabethlei ook voor buurtbewoners. Omwonenden die zich inschrijven, kunnen er voortaan ’s avonds en in het weekend hun wagen stallen. Daardoor verlaagt de parkeerdruk in de buurt.

Vanaf 1 maart 2019 deelt de provincie Antwerpen de parking onder het nieuwe provinciehuis met omwonenden. Voordien was de parking enkel beschikbaar voor werknemers, bezoekers en raadsleden van de provincie Antwerpen. Burgers die zich inschrijven, kunnen er voortaan ’s avonds en in het weekend hun auto kwijt. Daardoor verlaagt de parkeerdruk op de buurt. Een win-win voor zowel het provinciebestuur als de Stad Antwerpen, in de zoektocht naar structurele oplossingen voor bewoners van buurten met een hoge parkeerdruk.

Het provinciebestuur stelt 40 van de 335 autoparkeerplaatsen ter beschikking aan omwonenden volgens een zogenaamde dubbelgebruikformule. Mogelijk neemt dat aantal nog toe. De parking is na de kantooruren, in het weekend en op feestdagen beschikbaar voor buurtbewoners. Op werkdagen blijft de parking overdag exclusief ter beschikking voor het provinciebestuur.

Geregistreerde buurtbewoners kunnen onder het provinciehuis parkeren van maandag tot en met vrijdag tussen 17.30 en 8.30 uur. Op zaterdag, zondag en feestdagen kunnen ze er doorlopend parkeren. Ze betalen daarvoor een bijdrage van 39,05 euro per maand. Parkeerplaatsen aankopen kan niet. De in- en uitrit bevindt zich aan de Koningin Elisabethlei, en er is ook een inrit in de Harmoniestraat.

Inschrijven kan nog steeds via buurtparkeren@mpa.antwerpen.be of door contact op te nemen met het team buurtparkeren via het telefoonnummer 03 338 21 85.