Fietsbarometer geeft fietsroutes Hoogstraten goede score

12.05.2017
???module.newsItem.label.themes???

De provincie Antwerpen analyseerde met haar Provinciale Fietsbarometer in de stad Hoogstraten de toestand van de bovenlokale fietsroutes. Dat zijn routes die fietsers over langere afstanden gebruiken. Concreet gaat het om 85 km fietspaden en 18 km routes in gemengd verkeer. Trilcomfort, breedte, schrikstrook, verkeersintensiteiten en kruisingen zijn maar enkele van de onderzochte elementen.

Voor Hoogstraten is dit een erg relevant onderzoek. Met een centrum vol secundaire scholen trekt de stad Hoogstraten aanzienlijk wat fietsers. Zo telt de fietsteller op de Lodewijk De Konincklaan gemiddeld bijna 400 fietsers per werkdag. In de piekmaand september loopt dit cijfer zelfs op tot 554 fietsers per dag.

Bovenlokale fietspaden

Globaal bekeken scoren de bovenlokale fietspaden in Hoogstraten met 6,9 op 10 beter dan het provinciale gemiddelde. Ze verliezen voornamelijk punten op trilcomfort. De provincie Antwerpen raadt aan om voor nieuwe fietsinfrastructuur steeds asfalt in plaats van beton of klinkers te kiezen. Langs de grote assen in Hoogstraten liggen voornamelijk vrijliggende fietspaden. De fietser fietst in alle comfort op de Loenhoutsesteenweg, Sint-Lenaartseweg en Bredaseweg. Het grote pijnpunt in het bovenlokaal netwerk is de verbinding tussen Hoogstraten en Minderhout. Hier heeft de fietser slechts een gemarkeerde strook van 120 cm ter beschikking, zonder enige afscheiding van de rijbaan. De stad erkent de problematiek en vraagt de provincie Antwerpen om samen aan te dringen op een herinrichting bij het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid. Verder scoren ook de Industrieweg en de Terbeeksestraat onvoldoende. In beide gevallen is ook hier de fietser onvoldoende afgeschermd van de rijbaan.

Gemengd verkeer

18,1 km bovenlokale fietsroutes bevinden zich in gemengd verkeer. In de spits scoren ze maar 3,9 op 10. De hoge verkeersintensiteiten in het centrumgebied en de hoge snelheden van het gemotoriseerd verkeer in het buitengebied liggen aan de basis van deze lage scores. Vooral in het buitengebieden van Meer, Meerle en Meersel is nog veel winst te halen.  Om het gemengd verkeer fietsvriendelijker te maken, beschikt de provincie Antwerpen over een instrumentenkoffer met mogelijke maatregelen die gemeenten zelf kunnen nemen. De provincie Antwerpen begeleidt de gemeenten graag in hun traject om de gepaste maatregelen uit te zoeken.

De provincie Antwerpen heeft de resultaten en aanbevelingen uit de Provinciale Fietsbarometer in maart 2017 voorgelegd aan de stad Hoogstraten. Zij gaan er mee aan de slag. Op korte termijn maken ze al meteen werk van de acute knelpunten (zoals …) die zijn geregistreerd.

Rol van de provincie Antwerpen

De Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet concrete aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleine ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden. De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de situatie voor fietsers in heel de provincie comfortabeler en veiliger maken. Meer info op de webpagina van de Provinciale Fietsbarometer. Wil je het gedetailleerde rapport van de Fietsbarometer in de stad Hoogstraten doornemen? Vraag het via het contactformulier van Steunpunt Fiets.