Voedselkringloop: leven in, op en rond het water

1ste graad secundair onderwijs

Datum/uur
  • van 18 maart 2024 tot 17 mei 2024
Doelgroepen
  • Secundair onderwijs

Prijs

4 euro per leerling

Inhoud

Tijdens de activiteit  ‘Voedselkringloop: leven in, op en rond het water’ onderzoeken leerlingen de leefbaarheid van onze PIME-vijver. Ze gaan daarbij enkele fysische en chemische parameters na en determineren de oeverplanten en waterdieren in, op en rond de vijver. Hun onderzoeksbevindingen vormen de rode draad in het opstellen van de voedselkringloop. 

Determineren

De leerlingen gaan op zoek naar waterdieren en -planten. Daarna bekijken ze de waterdieren nauwkeurig in een loeppot of onder een binoculair. Met behulp van determinatietabellen brengen ze de waterdieren en -planten op naam. 

Chemisch onderzoek

De leerlingen onderzoeken de chemische kwaliteit van de vijver. Met professionele instrumenten meten ze de temperatuur, hardheid, zuurstofgehalte en helderheid van het water.

Voedselkringloop

We bekijken samen of de waterkwaliteit geschikt is voor de waterdieren en –planten. Vervolgens verdiepen de leerlingen zich meer in de waterdieren die ze gedetermineerd hebben. Aan de hand van de verzamelde info zijn ze in staat om de plaats van de waterdieren en -planten in de voedselkringloop te bepalen. 

Te combineren met