Provinciaal overstromingsgebied Moorse Plassen

Trop is teveel en teveel is trop

Ten zuiden van het op- en afrittencomplex van de E19 in Kontich komen de Grote Struisbeek en de Borse Loop samen. Deze waterlopen kunnen op korte tijd veel water afvoeren. Maar bij extreme regenval is dat niet voldoende, met wateroverlast als gevolg. Door de klimaatverstoring komen extreme weersomstandigheden steeds vaker voor. Tijd om er iets aan te doen vond de provincie Antwerpen.

Het nieuwe overstromingsgebied heeft zijn nut al bewezen

Eerst de studie, dan de actie

Om de problemen en mogelijke oplossingen in kaart te brengen, liet de provincie een studie uitvoeren. Daaruit bleek dat een overstromingsgebied aan de Rijkerooistraat de beste keuze was om de wateroverlast in de omgeving van Keizershoek, Pierstraat en Expressweg te verminderen. In het landbouwgebied tussen de E19, Rijkerooistraat en Moorstraat liet de provincie daarom een gebied aanleggen waar bij hevige regenval tot 50.000 m³ water in kan stromen. Dat zijn 17 bollen van het atomium!

Oplossing met dubbele werking

Wanneer de regenval voorbij is, stroomt het meeste water vertraagd en op natuurlijke wijze terug naar de waterlopen. We hebben er echter voor gekozen om een deel ervan in het gebied te houden. Daar kan het in de bodem sijpelen om het grondwater aan te vullen. Zo zorgt het overstromingsgebied niet alleen voor bescherming tegen wateroverlast, maar draagt het ook een steentje bij aan de strijd tegen droogte.